Blog

Wyniki egzaminu DSD 1

Urszula Nakielska
Wyniki egzaminu DSD I

Miło nam poinformować, że wszyscy uczniowie, którzy przystąpili w tym roku szkolnym do egzaminu DSD I, zdali egzamin osiągajac bardzo dobre wyniki.
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!!!
A. Kmiecik / K. Korjat

„Lato, lato wszędzie…”

Urszula Nakielska

„Lato, lato wszędzie…”
Tym razem to Ola postawiła kropkę nad i – zjawiając się jako ostatnia na Wschodnim. Po kilkunastu minutach byliśmy już wszyscy w klimatyzowanym Intercity do Iławy. Klasa 1C wyruszyła na zieloną szkołę, na żagle, na Jeziorak!
Na żaglach byliśmy już we wrześniu, a zatem dobrze wiedzieliśmy, co nas czeka i na co możemy liczyć. Tym razem zero stresu przed nieznanym – zamiast tego nastawienie na relaks, dobrą zabawę, no i może, jak np. Wiktoria, także na indiańską opaleniznę.
Żeglowanie, błękity nad lasami, orzeźwiające pływanie (brawa dla Łukasza!) w jeziorze, długie wieczory przy ognisku wymieszane były z oderwaniem od cywilizacji, schematów, miasta. Jednego popołudnia natura ukazała próbkę swojej mocy strasząc nas burzą, lecz nawałnica poszła bokiem, poczuliśmy tylko jej pierwsze podmuchy.
Ale nie tylko żeglowanie. Odważni próbowali swoich sił w windsurfingu i innych jego odmianach, a na koniec, zwłaszcza Bartek, wczuwaliśmy się w rasowych łuczników w trakcie zespołowych zmagań o czempionat iławskiej plaży.
Lato. Wspaniałe wakacyjne słońce, dzikie zarośla, majestatycznie lecące czaple i wiatr, który każe zapomnieć o zostawionych gdzieś setki kilometrów stąd sprawach do załatwienia… Jednak to nie natura była źródłem największej dawki endorfin. Uczniowie spisali się na medal. Wykazali się odpowiedzialnością, wysoką kulturą osobistą, stworzyli niepowtarzalną atmosferę. Mam wrażenie, że o wycieczkach z taką młodzieżą marzą wszyscy nauczyciele…
dzu

Sukces Michała

Urszula Nakielska

Dnia 1 czerwca 2019r. uczeń naszego liceum Michał Godek zdobył pierwsze miejsce w Mistrzostwach Europy Enshin Karate w kategorii lekkiej juniorów.
Gratulujemy i liczymy na dalsze sukcesy.

„Artystki z Schumana. Wystawa już otwarta!”

Urszula Nakielska

„Artystki z Schumana. Wystawa już otwarta!”
Ach, to lato gorące! Nie tylko w błękitach! … 9 czerwca nastąpiło uroczyste otwarcie wystawy „PLANETA CZŁOWIEK”. Oczekiwane od tygodni wydarzenie artystyczne zgromadziło żywo zainteresowaną sztuką współczesną publiczność. Wystawa jest efektem współpracy Stołecznego Centrum Edukacji Kulturalnej ze CXXXVII Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałam Dwujęzycznymi im. R. Schumana w Warszawie. Nasze uczennice wzięły udział w III edycji projektu Port Prochownia pod kierunkiem pani Martyny Skrednów i pana Tomasza Daszczuka, koordynatorów projektu, a także pań Ewy Hiller i Katarzyny Moszczyńskiej, kuratorek wystawy.
Przygotowanie wystawy poprzedziły interdyscyplinarne zajęcia, najpierw na terenie szkoły, a potem w Starej Prochowni SCEK. Ich uczestnicy, jak czytamy w ulotce, podjęli się skonfrontować z pytaniami: „Co znaczy być człowiekiem we współczesnym świecie?”, „Czym dla nich jest człowieczeństwo?”, „Jak ukazać swoje refleksje w zamkniętej formie artystycznej, jak doprowadzić do interakcji, dialogu z odbiorcą?”. Dodatkowym utrudnieniem było zadanie skorzystania w procesie przygotowywania rzeźb i instalacji z przedmiotów wytworzonych przez człowieka. A zatem, recyklingowa proweniencja wystawy symbolicznie wprowadza pierwiastek dekonstrukcji i transpozycji semantycznej, implikowania nowych znaczeń.
Wydarzenie zainicjował performance „4 razy JA”, zaprezentowany wewnątrz budynku. Oryginalna forma teatralna o sugestywnym rozplanowaniu przestrzennym zaskoczyła widzów śmiałym kolażem statyki i ruchu, wewnętrznej refleksji z ekspresją tańca i muzyki. Multiplikowane JA ostatecznie okazało się pytaniem skierowanym do publiczności, które młode performerki odważnie „wycelowały” w publiczność burząc brutalnie koncept dystansu scenicznego: „A ty? Którego JA się wstydzisz?”…
No i sama wystawa! Nie ukrywam, że od pierwszych chwil poczułem się mile zaskoczony i bardzo dumny z naszych licealistek! Instalacje, rzeźby przez nie przygotowane, a nawet komentarze do nich były przejawem dojrzałej wypowiedzi artystycznej. Konsekwencja tematyczna, stylistyczna i materiałowa stanowiły o spójności i efektywności ekspozycji. Jednocześnie poszczególne dzieła zachowały swoją odrębność i zindywidualizowanie. Młode artystki świetnie poradziły sobie z wyznaczonymi im zadaniami przez koordynatorów projektu i kuratorki wystawy. Interakcja i dialog z publicznością ewokowały wręcz ukryty potencjał wrażliwości i intelektu zwiedzających, którzy pochylić się musieli nad problematycznymi aspektami antropocenu.
„PLANETA CZŁOWIEK” to jedno z najważniejszych wydarzeń artystycznych w życiu kulturalnym Schumana w tym roku szkolnym. Zdecydowanie warto zobaczyć, jak nasi uczniowie tworzą sztukę, jaką do tej pory mogliśmy widzieć chociażby w salach Zachęty lub CSW Zamek Ujazdowski.
Serdecznie gratulacje dla autorek wystawy: Julia Rączka, Karolina Mazurczak, Aleksandra Markiewicz, Julia Jeżewska, Oliwia Obszarny, Patrycja Bartłomiejczyk!
dzu

Gorączka złota – akcja Polskiego Czerwonego Krzyża

Grażyna Grzegorczyk

Szanowni Państwo, zakończyliśmy w naszej szkole akcję zbierania monet 1,2,5 groszowych i udział w akcji „Gorączka Złota” prowadzonej przez PCK. Środki mają wspierać letni wypoczynek najuboższych dzieci. Wczoraj nasi uczniowie Dominika Krzeczkowska i Mateusz Pągowski przekazali 6 kilogramów zebranych monet.

Dziękuję za udział w zbiórce wszystkim zaangażowanym.
Aneta Frączak

 

„17 mgnień wiosny…”

Urszula Nakielska

„17 mgnień wiosny…”
Gdy w 2002 roku zaczynał się pierwszy Bal Gimnazjalny, nikt nie przypuszczał, że nasza szkoła będzie mogła pochwalić się później wspaniałą siedemnastoletnią historią. W budynku przy Olgierda 35/41 w Warszawie kształciły się od 1999 roku kolejne roczniki uczniów. To tutaj nabywali wiedzy, umiejętności i mądrej dojrzałości. Odkrywali swoje talenty, świętowali sukcesy, ale i odpowiedzialnie wyciągali wnioski z popełnianych błędów. Wreszcie, to tutaj swoje silne więzi tworzyły wkraczające w dorosłość przyjaźnie.
Dziś ostatni Bal w wygaszanym Gimnazjum 142 im. Z Oddziałami Dwujęzycznymi im. R. Schumana w Warszawie. Uśmiechy, tańce, poczucie wspólnoty to najbardziej widoczne cechy tego wydarzenia. Świetnie spisali się rodzice, organizując bal, dbając o bezpieczeństwo młodzieży. A sami uczniowie przy swojej spontaniczności i naturalności zachowali kulturalny umiar, nie tracąc nic z przyjemnego szaleństwa.
Bal 2019 mijał tanecznie, ale i w rozmowach, w zwariowanej foto-budce, w kolejnych kęsach pizzy, smaku czekolady na gorąco i innych przyjemnościach… Już niedługo wakacje, a po nich naszych uczniów czekają już kolejne wyzwania. Już teraz życzymy Wam powodzenia!

dzu

 

„Spojrzenia. Polska na eksport. Lalki – teatr, film, polityka.”

Urszula Nakielska

„Spojrzenia. Polska na eksport. Lalki – teatr, film, polityka.”

To nie szyfr. To tytuły wystaw, które uczniowie z klasy 1B w ramach pozaszkolnych zajęć z WOK-u 30.05.2019 r. obejrzeli w Galerii Zachęta w Warszawie. Spotkanie sam na sam ze sztuką współczesną oznaczało wytężenie uwagi i wypełnienie karty pracy. Analiza i interpretacja instalacji, performance, fotografii, wideo itp. wcale nie była łatwa.

Największe zainteresowanie wzbudziła wystawa „Lalki”. Wygląd i funkcje tytułowych eksponatów wywołały sporo zdziwienia, poruszyły wyobraźnię.  Nie mniej ciekawe były fotografie ukazujące Polskę lat 50-tych i 60-tych XX wieku. Codzienność ludzkiego życia, praca, zabawa, budowy… A jednak PRL w rzeczywistości chyba nie był tak idealny?

Wreszcie wystawa zbiorowa pt. „Spojrzenia” okazała się konkursem młodych artystów. Zaproponowali sztuką eksperymentalną, film o „nienormatywności”, wyzwolenie wyobraźni w instalacji z pogranicza oniryzmu i surrealizmu.

A jak uczniowie z 1B? Wspaniale! Bardzo dobrze sobie poradzili i niejedno dzieło wzbogacili o twórczy komentarz.

dzu

Drodzy Kandydaci – odpowiadamy na najczęściej pojawiające się pytania

Urszula Nakielska

Drodzy Uczniowie, Szanowni Rodzice!

Kilka dni temu rozpoczęła się rekrutacja do szkół średnich. Wielu z Was ma jeszcze wątpliwości, pojawiają się pytania. Będziemy starali się na bieżąco informować Was na naszej stronie, aby ułatwić Wam podjęcie decyzji i dostarczyć wszelkich informacji na temat planowanych klas.

W klasie 0F – nauka języka francuskiego będzie odbywała się od podstaw, zaczniemy razem wspólną przygodę z językiem francuskim. Uczniowie tej klasy na lekcjach języka polskiego zapoznają się z literaturą francuską, a na matematyce poznają podstawowe terminy z tej dziedziny w języku francuskim. Oczywiście w całym cyklu nauki będzie wiele okazji, aby dokładnie poznać kulturę francuską, przekonać się czy Francuzi naprawdę jedzą żaby oraz poznać piosenki wykonawców francuskojęzycznych.  Nauka w tej klasie umożliwi Wam uzyskanie certyfikatów znajomości języka francuskiego DELF, a w przyszłości nawet podjęcie studiów we Francji. Język francuski – to wiele możliwości! 

Naukę języka francuskiego oferujemy również w innych klasach, dostosowując poziom zaawansowania po pierwszych spotkaniach z uczniami we wrześniu.

W naszym liceum realizowany jest program nauki języka niemieckiego Deutsches Sprachdiplom. Udział w nim kończy się zdaniem międzynarodowego egzaminu na poziomie A2/B1 (DSD I) oraz B2/C1 (DSD II).
Program skierowany jest do uczniów uczących się języka niemieckiego na poziomie rozszerzonym, a w przyszłym roku szkolnym obejmie uczniów z klasy lingwistyczno-turystycznej 1E oraz z klasy 1/2.

Deutsches Sprachdiplom jest egzaminem państwowym przeprowadzanym na całym świecie przez Zentralstelle für das Auslandswesen (ZfA). Do egzaminu przystępują uczniowie tylko licencjonowanych szkół Partnerskich Republiki Federalnej Niemiec, do którego grona należy nasze liceum.
Uzyskanie dyplomu DSD II upoważnia do podjęcia studiów wyższych w Niemczech, bez konieczności zdawania dodatkowego egzaminu językowego. I co najważniejsze, absolwent programu DSD zwiększa swoje szanse na zatrudnienie na polskim i europejskim rynku pracy!

Oprócz udziału w programie DSD uczniowie klas 1E i 1/2 będą mogli uczestniczyć w wymianie międzynarodowej ze szkołą partnerską w Niemczech, w warsztatach językowych realizowanych w Polsce i w Niemczech oraz w zajęciach prowadzonych przez native speakera z Niemiec.

W ramach współpracy z Zakładem Psychopedagogiki Kreatywności Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie klasa 1C  będzie objęta opieką akademicką. Planowane są cykliczne spotkania z wykładowcami oraz studentami uczelni wyższej. Uczniowie będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach i treningach podnoszących ich umiejętności w zakresie kompetencji miękkich i twórczym rozwiązywaniu problemów.

Uczniowie klas po gimnazjum wybierają rozszerzenia dopiero pod koniec pierwszej klasy, będą realizowane w klasie drugiej i trzeciej.

Wskazane rozszerzenia będą mogli wybierać uczniowie z każdej klasy po analizie preferencji uzdolnień i możliwości przeprowadzonej na terenie szkoły przez doradcę zawodowego.