Blog

Gratulujemy!!!

Urszula Nakielska

W dniu 28 marca 2019 roku rozstrzygnięty został XI Warszawski Konkurs Historyczno – literacki  Trzeba nam teraz umierać, by Polska umiała znów żyć, poświęcony bohaterom Powstania Warszawskiego i harcerzom Szarych Szeregów.

II miejsce w kategorii literackiej wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych (!) zajęła uczennica gimnazjalnej klasy 3/4 Natalia Banasiak. Gratulujemy!
MR

Rozumieć więcej

Grażyna Grzegorczyk

„Rozumieć więcej – czyli Wielkie Czytanie Literatury Łatwopalnej””

We wtorek, 2 kwietnia uczniowie z pierwszych klas naszego liceum przeprowadzili happening polegający na… czytaniu książek.

Była to symboliczna odpowiedź i komentarz do ostatnich wydarzeń w Polsce, gdy publicznie spalono książki znanych i popularnych na całym świecie autorów literatury współczesnej. Tej agresji na słowie drukowanym dokonali ludzie, którzy chcą dziś być przewodnikami moralnymi, duchowymi wszystkich Polaków.

Jak ma zareagować szkoła wobec takiego barbarzyństwa? Przecież jeszcze kilka dni temu nauczyciele oczekiwali, że w zadaniach na próbnych arkuszach egzaminacyjnych uczniowie trafnie zrozumieją słowa Edmunda Burke’a: „Dla triumfu zła potrzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili”.

137 LO im. R. Schumana nie jest bierną szkołą. Nasi uczniowie myślą. Wyciągają wnioski z historii. Wiedzą, do czego doprowadziło palenie książek w 1933 roku w faszystowskich Niemczech. Znają pojęcie dystopii, które ilustruje świat ukazany w powieści „451 stopni Fahrenheita” Raya Bradbury’ego – gdzie czytanie książek i krytyczne myślenie są zakazane. Pamiętają też o słowach niemieckiego poety  z pierwszej połowy XIX wieku: „ Gdzie się pali książki, dojdzie w końcu do palenia ludzi.”

Książki są symbolem mądrości. Powiedzenie „kto czyta, nie błądzi” jest ponadczasowe i zawiera nie tylko wskazówkę, jak odnaleźć szczęście. Czytanie stanowi synonim wolności, człowieczeństwa, empatii. Palenie książek jest niszczeniem kultury i najcenniejszych dla ludzi wartości.

dzu

 

Ustny egzamin DSD I już za nami

Urszula Nakielska

Dnia 28 marca 2019r. w naszej szkole odbył się ustny egzamin z języka niemieckiego – Deutsches Sprachdiplom I. Deutsches Sprachdiplom wieńczy trzy lata nauki języka niemieckiego naszych gimnazjalistów i organizowany jest przez Federalny Urząd Administracyjny Republiki Federalnej Niemiec we współpracy z rządami wszystkich landów RFN (Stała Konferencja Ministrów Oświaty). W tym roku szkolnym do egzaminu przystąpiło 18 uczniów z klasy 3/2 i z przyjemnością informujemy, że WSZYSCY zdali egzamin na poziomie B1.

Warto również podkreślić, że uczniowie mogą kontynuować naukę języka niemieckiego w naszym liceum i zdawać egzamin DSD II na poziomie B2/C1. Uzyskanie dyplomu DSD II upoważnia do podjęcia studiów wyższych w Niemczech, bez konieczności zdawania dodatkowego egzaminu językowego. Dyplom DSD II może być również przydatny dla studentów polskich uczelni, którzy będą chcieli i mieli możliwość wyjechać na stypendium do Niemiec, bądź podjąć praktyki w międzynarodowych firmach. I co najważniejsze absolwent programu DSD zwiększa swoje szanse na zatrudnienie na polskim i europejskim rynku pracy.

Wszystkim uczniom serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów w nauce!!!
A. Kmiecik / K. Korjat

Cetryfikaty DELF A2

Urszula Nakielska

Serdecznie gratulujemy uczniom klasy 3/1 sekcji dwujęzycznej z językiem francuskim uzyskania certyfikatów znajomości języka francuskuego na poziomie A2.

Dziękujemy również naszym absolwentom za towarzyszenie i wsparcie językowe udzielone uczniom przygotowującym się do certyfikatu.

 

Święto języka francuskiego

Urszula Nakielska

Marzec to miesiąc Frankofonii, czyli święto języka i kultury krajów frankofońskich.

Uczniowie sekcji dwujęzycznej z językiem francuskim przygotowali i przedstawili plakaty na temat krajów francuskojęzycznych. W czasie zajęć z udziałem naszej nowej asystentki Vaitiare Butscher pochodzącej z Nowej Kaledonii uczniowie mieli okazje degustować przygotowane w domu naleśniki o różnych smakach oraz brali udział w grach językowych.

Schuman na „Teatraliach 2019”

Urszula Nakielska

Schuman na „Teatraliach 2019”

Tegoroczny festiwal artystyczny „Teatralia” jak zwykle zgromadził fanów piosenki, tańca i teatru. W wydarzeniu zorganizowanym przez ZS nr 40 w Warszawie wzięli udział także uczniowie ze CXXXVII LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. R. Schumana w Warszawie.

Młodzi artyści szybko wprowadzili publiczność w niezwykły nastrój. Okazali się kreatorami świata sztuki, który widzów, słuchaczy przeniósł w inną rzeczywistość. Wrażliwość, talent, umiejętności wykonawców budziły szczery podziw osób zgromadzonych na widowni i jurorów.

Wspaniale zatańczyła Wiktoria Majewska z Schumana. Jej technika i walory artystyczne występu zostały nagrodzone przez publiczność brawami, a przez jury I miejscem! Brawo, gratulacje!

W konkursie wokalnym wzięło udział wielu wykonawców. Pięknie zaprezentowały się uczennice z Schumana, imponując różnorodnością stylu, ekspresją, skalą talentu. Ostatecznie Wiktoria Kamieniecka zdobyła trzecie miejsce, a na jej występ bardzo owacyjnie zareagowała publiczność. Podziwialiśmy także silny głos Zuzanny Truszewskiej, którą jury nagrodziło wyróżnieniem. Wyróżnienie otrzymał także kobiecy zespół z Schumana „Mayday! Mayday!” za oryginalność własnej kompozycji i oczywiście jej wykonanie… Pięknie zaśpiewały także Roksana, Julia, Kornelia, Marysia i Wiktoria. Każda w swoim niepowtarzalnym stylu, dostarczając publiczności wielu emocji, wzruszeń.

Na końcu oceniono występy teatralne. Spektakl w wykonaniu uczniów z Schumana powstał na podstawie scenariusza napisanego przez Kubę Szaniawskiego z klasy 1A. Przedstawienie w trafny sposób piętnuje wady współczesnych Polaków, którzy… udają się na wycieczkę w kosmos i odwiedzają planetę B – 612, spotykając na niej Małego Księcia. Jakie będą skutki takiej konfrontacji?  – Zachęcam do obejrzenia spektaklu. Żywiołowe reakcje publiczności w trakcie jego trwania sugerowały, że na pewno jest on wart obejrzenia. A zdaniem jury zasłużyło na II miejsce w konkursie i przyznanie wyróżnienia.

dzu