Blog

Gratulacje Karolu !!!

Marta Cieślukowska

Karol Piotrowski z klasy drugiej liceum awansował do wojewódzkiego etapu Ogólnopolskiej V edycji Olimpiady Solidarności. Karol wykazał się sporą wiedzą historyczną na temat jednego z największych związków zawodowych w historii – „Solidarności” i wydarzeń, które miały miejsce w latach 80-tych ubiegłego wieku.

Gratulacje Karolu !!!

Kolędy dla Kajtka

Katarzyna Pyrczak
Święta to przede wszystkim czas dawania i pomagania, a teraz macie do tego idealną okazję! Młodzieżowa Rada Dzielnicy Targówek organizuje charytatywny koncert kolęd, w którym biorą udział uczniowie naszej szkoły! Celem koncertu jest zebranie jak największej sumy pieniędzy na rzecz Kajtka, 3 – letniego mieszkańca naszej dzielnicy, który urodził się z ciężką wadą serca. Zakup biletu – cegiełki (w cenie 10 zł) przybliży Kajtka do operacji, na którą zbierane są pieniądze. Zakup cegiełki będzie możliwy o 2 do 4 stycznia 2018 u przedstawiciela Młodzieżowej Rady Dzielnicy Targówek z naszej szkoły – Julii Kamińskiej z klasy 3B. Więcej informacji na temat koncertu znajdziecie tutaj https://www.facebook.com/events/134794373859388/?ti=cl

Działasz, zdobywasz, uczęszczasz i masz…

Katarzyna Pyrczak
źródło obrazu: Pixabay.com

Działasz, zdobywasz, uczęszczasz i… masz – KARNETY NA LODOWISKO !!!

Jak co roku nasi uczniowie liceum ponownie otrzymali darmowe karnety na basen i lodowisko. Głównie za aktywną działalność na rzecz szkoły i środowiska lokalnego, wysoką frekwencję i wyniki w nauce. Na zdjęciach pełni uśmiechu licealiści z klasy I B (MSZ)

 

                              

Ekspresja i kreatywność

Katarzyna Pyrczak

W dniach 15-17 grudnia 2017r. odbyły się w naszym liceum ogólnopolskie warsztaty języka niemieckiego Lyrik-Performance-Workshop prowadzone przez niemiecką poetkę Pauline Füg. Zostały one zorganizowane przez Centralę Szkolnictwa Zagranicznego (Zentralstelle für das Auslandsschulwesen) pod patronatem pani Ambasadorowej Olivii Nikel. Udział w tych niezwykłych zajęciach był główną nagrodą w konkursie Lyrik-Performance, który polegał na przedstawieniu własnej interpretacji wiersza H. Heine Die Loreley. W warsztatach uczestniczyli Oliwia Malinowska, Aleksander Celiński oraz Jakub Wierzbicki z klasy 1B. Podczas spotkania uczniowie nie tylko uczyli się języka niemieckiego, lecz przede wszystkim doskonalili swój warsztat pisarski. Tworzyli własne teksty w stylu poetyckiego slamu oraz prezentowali własne wiersze. Prowadzący zajęcia pracowali również nad wyrażaniem emocji młodych poetów, uczyli, jak wykorzystywać wyobraźnię i pomagali w rozwijaniu zdolności pisarskich. Warsztaty Lyrik – Performance swoją obecnością uświetniła pani Olivia Nikel – żona ambasadora Niemiec, pani Jolanta Kaczmara – dyrektor CXXXVII Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Roberta Schumana oraz pan Karl-Martin Everding – Koordynator Zentralstelle für das Auslandsschulwesen.(AKM) „Lyrik-Perfomance to jeden z wielu przykładów kreatywnych działań 137 LO. Dobry pomysł na naukę języków obcych skutkuje bardzo dobrymi wynikami na egzaminach, rozwijaniu pasji, zainteresowań uczniów, czyni szkołę niezwykłym miejscem. Przed nami kolejne edukacyjne wyzwania i pewnie kolejne powody do satysfakcji. Już wkrótce odbędzie się kolejna wymiana uczniowska ze szkołą Robert-Schuman-Gymnasium w Saarlouis w Niemczech, nasi uczniowie przystąpią do międzynarodowych egzaminów z języka niemieckiego na poziomach A2, B1, B2 i C1 oraz  będą uczestniczyli w zajęciach z native speakerem panią Birgit Mohr. (AKM)

Prezent gwiazdkowy

Katarzyna Pyrczak

Prezentem gwiazdkowym dla 137 LO  im. R. Schumana było zwycięstwo naszego polonisty w wojewódzkim konkursie „Edukreator na Mazowszu” zorganizowanym przez Samorząd Województwa Mazowieckiego. Celem konkursu było min. wskazanie szkoły, w której nauczyciele „kształtują kreatywne podejście do rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych, budują umiejętność poszukiwania innowacyjnych rozwiązań oraz pobudzają wyobraźnię uczniów”, a także imponują „pomysłową i oryginalną pozalekcyjną aktywnością” oraz „umiejętnością inspirowania uczniów ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień kulturowych”.

Jest to pierwsza, historyczna edycja tego konkursu, który potwierdza, jak istotną rolę we współczesnej szkole pełni edukacja kulturalna. Jednocześnie zwycięstwo w nim i otrzymanie tytułu „Edukreatora na Mazowszu” ukazuje 137 LO im. R. Schumana jako szkołę sukcesu, niezwykle przyjazną uczniom, inspirującą. To również kolejny dowód (po zdobyciu I miejsca w konkursie Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej w 2015 r.) na to, że nasi uczniowie nie tylko aktywnie uczestniczą w różnych obszarach kultury, ale i samodzielnie, gdy trzeba krytycznie, poruszają się w sferze rzeczywistego dialogu przestrzeni publicznej. (DZU)

dav

„Poezja uczniów 137 LO!”

Marta Cieślukowska

13. grudnia odbył się Wieczór Uczniowskiej Poezji. Licealiści z 2A zaprezentowali swoje utwory. Pojawił się też absolwent naszego gimnazjum, Igor.

Krzysztof, Kornelia, Igor i wspierająca ich Julia szybko stworzyli niepowtarzalną atmosferę magii poetyckiego wyrazu. Odważna i dojrzała zarazem wypowiedź liryczna w ich tekstach okazała się fascynującym spotkaniem z wrażliwością i refleksją młodych poetów.

Forma i treść wierszy były różne. Różne też zastosowano techniki poetyckie, środki stylistyczne. Dzięki wspólnej analizie i interpretacji tych utworów udało nam się wydobyć z nich nie tylko intuicyjne zapisany przekaz, ale i uświadomić młodym artystom, jaki potencjał drzemie w ich słowach, poetyckiej technice.

Pytania, wyznania, dekonstrukcje oraz afirmacja, dylematy, niepokoje… to tylko niektóre motywy w ich poezji. Wszystkie poruszone w bardzo ciekawy sposób. Jak? Sami zobaczcie na następnym WUP-ie. Zapraszam!

DZU

„Obywatele i obywatelki!…”

Marta Cieślukowska

Tymi słowami zwracał się do Polaków generał Wojciech Jaruzelski, gdy 13 grudnia 1981 roku został wprowadzony w Polsce stan wojenny. Dla pokolenia rodziców naszych uczniów to ciągle współczesna historia, ale dla szkolnej młodzieży te czasy są coraz bardziej odległe. Czy warto o nich pamiętać? Zdecydowanie tak!

Stan wojenny to wydarzenie, które z jednej strony przypomina o systemie totalitarnym panującym w Polsce – cenzurze, indoktrynacji, propagandzie, kłamstwie w sferze publicznej, czy po prostu biedzie i zacofaniu ówczesnego państwa. Jednak z drugiej strony to także gwałtowna reakcja komunistycznych władz na budzącą się w Polsce wolność, starania milionów ludzi o godne życie w demokratycznym społeczeństwie. To wreszcie refleksja dla dzisiejszej młodzieży – o wolność trzeba dbać. Łatwo ją stracić, ale bardzo trudno odzyskać…

W związku z rocznicą wprowadzenia stanu wojennego klasa 3A przeprowadziła happening połączony z wystawą zdjęć i materiałów propagandowych z tamtego okresu. Na drugim piętrze Kacper wcielił się w I sekretarza PZPR i wygłosił płomienne przemówienie przedstawiciela totalitaryzmu. Grupka osób odegrała rolę entuzjastycznych klakierów, bijących brawo przy każdej pauzie przemówienia. Plastyczna oprawa na korytarzach szkoły ukazywała fałsz komunizmu: głoszenie troski wobec społeczeństwa, oddanie jego sprawom – a jednocześnie stosowanie wobec ludzi przemocy, okłamywanie ich, zastraszanie.

Powiedzenie mówi, że historia lubi się powtarzać – oby nie tym razem.

                                                                                                                                                             dzu

Mamy to !!!

Katarzyna Pyrczak

Jesteśmy jednym z nielicznych liceów w Warszawie, które od dziś prowadzi lekcje edukacji dla bezpieczeństwa przy użyciu defibrylatora szkoleniowego AED!
Nazwa defibrylatora AED pochodzi od angielskich słów Automated External Defibrillator, co oznacza Automatyczny Defibrylator Zewnętrzny. Defibrylator AED jest urządzeniem medycznym, które oddziałując na mięsień sercowy prądem o odpowiedniej energii, pomaga ratować życie w nagłym zatrzymaniu krążenia. Celem przeprowadzenia defibrylacji jest wytłumienie chaotycznych impulsów elektrycznych, które przepływają przez serce i umożliwienie mu powrotu do normalnej pracy. To dość drogie urządzenie pozwoli naszym uczniom lepiej przygotować się do ratowania ludzkiego życia w miejscach użyteczności publicznej. (MSW)