Blog

„Luxtorpeda i … Wystawa na 100-lecie wolności”

Urszula Nakielska

Samochód, który można rozłożyć i złożyć jednym kluczem? Karabin, którym można pokonać czołg? Samoloty bijące światowe rekordy? Luxtorpeda, która była czymś więcej niż dzisiejsze Pendolino… I to nie wszystko!

O tym, jakie były osiągnięcia techniczne, cywilizacyjne Polaków w czasach II RP, opowiadała specjalna wystawa historyczna przygotowana przez licealistów ze 137 LO pod kierunkiem pana Michała Szwedo. Jej prezentacja wpisuje się w działania związane z obchodami 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę. O atrakcyjności wystawy świadczy również fakt, że została ona obecnie zamieszczona w głównej sali konferencyjnej w Urzędzie Dzielnicy Targówek i dostępna jest mieszkańcom Warszawy oraz towarzyszy wydarzeniom organizowanym w urzędzie, np. spotkaniu koordynatorów Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej, w której wzięli udział nasi nauczyciele.

Wystawa skłania do refleksji nad potencjałem Polski międzywojennej. Nasza ojczyzna po latach zaborów, zniszczeniach I wojny światowej była sukcesywnie odbudowywana, unowocześniana. Realizowano kolejne projekty techniczne, a sam Polacy okazywali się zdolnymi i kreatywnymi  inżynierami, konstruktorami, z których z pewnością możemy być dumni. Ich marzenia, wizjonerstwo  imponują także dziś. Mogą też inspirować współczesnych Polaków do działań, które przyniosą satysfakcję im samym, ale i przysłużą się wielce ojczyźnie.

DZU

  

„Listopadowa noc horroru czyli oswajanie stresu szkolnego.”

Urszula Nakielska

Zwykły dzień szkolny to gwar i szum. Trybiki wielkiej szkolnej maszyny ustawione jak w zegarku  kierują naszym życiem. Dzwonek  odpowiednio dzieli czas.

Ostatnie lekcje, wytęsknione, powoli mijają i szkoła wycisza się, układając się do snu.

Dziś jest inaczej, dzisiaj szkoła  nie śpi … Dziś w szkole, nocą, zaszyci w śpiwory i poduchy, uczniowie klasy 1B oglądają horrory. Ambitnie wybrany repertuar zapewnia odpowiednią dawkę grozy.  Strach jednak nie jest tak wielki, kiedy obok jest  ktoś, kto rozładuje emocje żartem i śmiechem.

Na ekranie strach, a w sali 70 atmosfera radości ze wspólnie spędzanego czasu. Po takiej nocy sprawdzian z matmy już nie będzie takim horrorem.                                                                                                             UMA

Rozstrzygnięcie konkursu „Portret Patrioty”

Grażyna Grzegorczyk

Finał konkursu plastycznego “Portret Patrioty”

W ramach wymagań wynikających z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa dla klas Liceum Ogólnokształcącego biblioteka ogłosiła konkurs plastyczny „Portret Patrioty”. Tematycznie  nawiązywał on do 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

Uczniowie wykonali prace w dowolnej technice. Najczęściej były to portrety wykonane ołówkiem. Wśród Patriotów Polskich do sportretowania zostali wybrani: Józef Piłsudski, Juliusz Słowacki, Ignacy Paderewski oraz Jan Paweł II.

Wysoki poziom wykonania rysunków przyczynił się do tego, iż komisja przyznała ex aequo trzy miejsca pierwsze dla:

  • Aleksandry Purzyńskiej z klasy 1A
  • Oliwi Cichońskiej z klasy 2B
  • Barbary Jadczak z klasy 3A

Miejsce II zajęła: Julia Woźniak z klasy 3A

Miejsce III zajęła: Oliwia Wawrzyniak z klasy 1C

Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział w konkursie, a nagrodzonym serdecznie gratulujemy. Prace uczniów można obejrzeć w „ Galerii Pod Schodami”.

Nagrody zostaną rozdane przy okazji uroczystego podsumowania półrocza.

Grażyna Grzegorczyk

       

„Ślubowanie – święto ojczyzny”

Urszula Nakielska

„Ślubowanie – święto ojczyzny”

Ślubowanie licealistów to deklaracja odpowiedzialności, wierności ideom, zasadom, jakie stoją na straży wolności. To także krok ku dorosłości i tożsamości – stawania się człowiekiem mądrym, wolnym – stawania się Polakiem.

Tego dnia ich uroczyste przystąpienie do szkolnej społeczności zbiegło się z kulminacją obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 roku. Ale czy po 1918 roku o wolność było już łatwiej? Jak wiemy, apokalipsa II wojny światowej, lata komunizmu w Polsce znowu przyniosły potrzebę obrony wolności, znowu Polacy musieli wykazać się wytrwałością, heroizmem… I właśnie o tym mówiła część artystyczna spotkania. W filmowej retrospekcji ukazane zostały losy naszych rodaków od odzyskania niepodległości po 123 latach niewoli po czasy obecne. W fascynującym kolażu zdjęć dokumentalnych, fragmentów znanych dzieł filmowych, reportaży udało się uchwycić kolejne dziesięciolecia XX wieku, by zamknąć projekcję sceną odwołującą się do dzisiaj, do uczniów z Olgierda, do obecnej niepodległości. Filmowi towarzyszyła muzyka na żywo wykonywana przez uczennice naszej szkoły – pod kierunkiem polonisty, pana Michała Nadarzyńskiego. Niezwykłe kompozycje doskonale oddawały nastrój, dramatyzm filmu, a uczniowie zaimponowali swoimi muzycznymi umiejętnościami. W pokaz filmowy wplecione były recytacje wierszy J. Tuwima, K.K. Baczyńskiego i J. Kaczmarskiego, w których również zaklęta była atmosfera tamtych czasów…

Na hali miała też miejsce interesująca wystawa ukazująca dorobek cywilizacyjny II RP. Fotografie, mapy, komentarze prezentowały, jak owocne były wysiłki ówczesnych Polaków, którzy starali się rozwijać odzyskaną ojczyznę.

Tradycyjnie także w naszej szkole, z okazji ważnych wydarzeń, wydana została specjalna gazeta – jednodniówka – „Schum”. Na jej łamach ukazały się artykuły, eseje uczniów, sentencje o wolności, ale i różne ciekawostki i interesujące fakty, notki biograficzne związane z II RP.

Zakończeniem spotkania było zaśpiewanie hymnu państwowego o symbolicznej godzinie 11.11. Zabrzmiał on niezwykle dostojnie, emocjonalnie. Tym razem Mazurek Dąbrowskiego, który wykonali zgromadzeni na hali uczniowie i nauczyciele, pozbawiony był podkładu muzycznego. W setkach głosów, w słowach hymnu państwowego usłyszeliśmy naszą historię, wielkie starania Polaków o odzyskanie utraconej tragicznie wolności. Kolejno w dźwiękach pojawiali się Legioniści, żołnierze księcia Józefa Poniatowskiego, powstańcy listopadowi, styczniowi, ale i zesłańcy, emigranci zmuszeni do porzucenia ojczyzny symbolizują bohaterstwo oraz ofiary, jakie musieli ponieść Polacy na trudnej drodze do wolności. Ten wzruszający moment pokazał, jak piękną wartością jest miłość do ojczyzny.

dzu

  

„Festiwal Filmowy”

Urszula Nakielska

„Festiwal Filmowy”

W naszej szkole 6 listopada 2018 roku odbył się IV Warszawski Uczniowski Festiwal Filmowy. Tym razem motywem przewodnim konkursu było hasło „Wolność według mnie to…” W ten sposób nawiązaliśmy do obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918 roku.

Finałowa gala odbyła się na sali gimnastyczne zamienionej dzięki pomysłowości i wysiłkowi uczniów drugich klas w przytulną klubową przestrzeń pełną foteli, kwiatów i oczywiście pysznych przekąsek. W skład jury wchodzili uczniowie i nauczyciele, w tym pani dyrektor Jolanta Kaczmara i reprezentująca Urząd Dzielnicy Targówek, pani Joanna Kajka, Dzielnicowy Koordynator Edukacji Kulturalnej.

Filmy pokazane na gali wykonane były różną techniką i w różnych konwencjach – od poważnej, przez symboliczną, formy reportażowe, aż po komediowe, czy nawet eksperymentalne ujęcie tematu. Wolność potraktowano jako temat filozoficznych dociekań, ulicznej sondy, naukowej prezentacji. Wreszcie w innych filmach hasło to stało się punktem wyjścia dla autoprezentacji, podkreślenia indywidualności, własnych potrzeb i własnej oceny rzeczywistości.

Prace uczniów, jak lustra, okazały się odbiciem współczesnego pojmowania i wartościowania wolności przez młodych ludzi. Skłoniły do refleksji, zainspirowały. Przez prawie dwie godziny wspólnego oglądania wszyscy na sali słuchali, patrzyli, jak można rozumieć wolność i jednocześnie każdy mógł to w swoim filmie wyrazić.

Czy wzajemne słuchanie, szacunek dla wypowiedzi drugiego człowieka, jego zdania można nazwać przestrzenią wolności? Zdecydowanie tak.

dzu

 

Sukcesy naszych uczniów

Grażyna Grzegorczyk

Po raz 15-ty Szkoła Podstawowa nr 380 w Warszawie zorganizowała Dzielnicowe Dni Papieskie. W ramach ich obchodów odbyły się różnego rodzaju konkursy: plastyczny, recytatorski i literacki. Przedział wiekowy uczestników obejmował dzieci z klas podstawowych, klasy trzecie gimnazjum oraz młodzież licealną.

Z naszej szkoły do konkursu recytatorskiego zgłosiły się trzy osoby:
Oliwia Ostrowska (kl. 3/2), Wiktoria Zalewska (kl. 3/3) oraz Julia Osiecka (kl. 1A). Motywem przewodnim Dni Papieskich było hasło: „Jan Paweł II – promieniowanie ojcostwa”.
Pani Grażyna Grzegorczyk, nauczyciel bibliotekarz i osoba przygotowująca grupę uczennic, wyszukała wiersze z motywem ojcostwa. Uczestniczki konkursu wybrały wiersze: „Mój ojciec” Zbigniewa Herberta, „Król Olch” Johanna Wolfganga Goethego oraz „Ojciec” Leszka Wójcika.
W dniu 18 października 2018 odbyły się przesłuchania, a 29 października 2018 finałowa Gala z wręczeniem nagród.

Wiktoria Zalewska (kl.3/3) zdobyła II miejsce (w kategorii: klasy 7-8 i gimnazjum)
a Julia Osiecka (kl.1A) otrzymała wyróżnienie (w kategorii: licea). Osoby nagrodzone oraz wyróżnione otrzymały dyplomy i karty podarunkowe do Empiku. Podziękowania otrzymali również opiekunowie – za przygotowanie uczniów do konkursu.

Serdecznie gratulujemy Wiktorii oraz Julii i życzymy dalszych sukcesów.

Grażyna Grzegorczyk

   

„Dziary? Nie do wiary!…”

Urszula Nakielska

„Dziary? Nie do wiary!…”

Klasa 1C wyruszyła na podbój sztuki współczesnej. Tym razem w galerii Zachęta eksponowana była wystawa ukazująca zdjęcia wytatuowanych mężczyzn z 2 połowy XX wieku, raczej kojarzonych z mniej ambitną i mniej moralną sferą społeczną…  Ten dokumentalny zapis autor, Maurycy Gomulicki, zatytułował „Dziary” nawiązując do ówczesnej grypsery gitowców. Intrygujące rysunki naskórne oddawały dawną obyczajowość, mentalność, były też swoistą wyprawą w czasy młodego Johna Travolty oraz filmów płaszcza i szpady.

Jednak prawdziwą ucztą dla młodych adeptów eksperymentu i prowokacji artystycznej okazała się wystawa „Co po Janie Cybisie?”. Za informatorem galerii możemy przytoczyć, że „Ta przekrojowa wystawa polskiego malarstwa XX i XXI wieku obejmuje szerokie spektrum dzieł wybitnych polskich twórców wpisujących się w kluczowe nurty historii sztuki i aktualne prądy artystyczne. Międzypokoleniowy, problemowy pokaz przypomina starsze oraz przywołuje najnowsze postawy ponad czterdziestu artystów zanurzonych w medium malarstwa.” Tak… Nie dziwi zatem, że pod wrażeniem była towarzysząca nam wychowawczyni klasy, zadeklarowana matematyk i zwolenniczka klasycznej estetyki w sztuce. Dadaizm, ekspresjonizm, fowizm, hiperrealizm, minimalizm, street art, pop art, abstrakcjonizm… okazały się porywającą dawką artystycznych sposobów komunikowania się z odbiorcą.

Jednak wyjście klasy 1c było zdecydowanie kreatywne! Przed zwiedzaniem wystawy uczniowie otrzymali zadanie wykonania serii zdjęć w Ogrodzie Saskim. Kryterium oceny prac było tylko jedno: ma być ciekawie!… Już wkrótce prezentacja fotografii w szkolnej galerii!

dzu

 

Schuman – szkoła dobrych relacji.

Urszula Nakielska

Schuman – szkoła dobrych relacji.

Połowa października oznacza między innymi rocznicę powołania Komisji Edukacji Narodowej.         W potocznym określeniu jest to Dzień Nauczyciela. Także w tym roku uczniowie naszej szkoły postanowili uhonorować pracę swoich opiekunów.

Prym wiodły pod tym względem klasy ostatniego rocznika Gimnazjum nr 142. Uczniowie z klasy 3/5 przygotowali pyszne torty, które pokój nauczycielski zamienił w ogród słodkich smaków oraz czekoladowych i waniliowych aromatów. Wszyscy nauczyciele otrzymali także kwiaty, serdeczne życzenia i to, co najcenniejsze, uczniowskie uśmiechy.

Dodatkowo samorząd uczniowski gimnazjum przygotował happening – akcję plakatową na terenie całej szkoły. Widoczne na kartkach hasła, aforyzmy w refleksyjny, a czasem w żartobliwy sposób, ujmowały pracę pedagogów, świat szkoły. Członkowie samorządu przeprowadzili też wśród uczniów ankietę, którą nazwali „nauczycielskimi Oscarami” – po przeliczeniu głosów triumfowali w trzech kategoriach: pan Michał Szwedo jako Najlepszy nauczyciel, pan Jacek Baczkura jako Nauczyciel z największym  poczuciem humoru, pani Kamila Modzelewska jak Nauczyciel najbardziej bezpośredni, szczery.

Chociaż 14. października wypadł w niedzielę, piątkowe i poniedziałkowe życzenia, plakaty, kwiaty i „małe co nieco”, sprawiły, że Schuman po raz kolejny dał sygnał, że 137 LO w Warszawie okazało się miejscem partnerskiej współpracy i dobrych relacji.

dzu

Bijemy rekord!

Urszula Nakielska

Silną, merytorycznie przygotowaną ekipą uczestniczyliśmy w kolejnej już, ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w jednoczesnej resuscytacji krążeniowo-oddechowej.