Blog

Uroczyste wręczenie dyplomów DSD II

Katarzyna Pyrczak

19 czerwca 2018r. odbyło się w naszym liceum uroczyste wręczenie Niemieckich Dyplomów Językowy DSD II. Wśród tegorocznych absolwentów programu znaleźli się również nasi uczniowie, którym dyplomy wręczył Ambasador Republiki Federalnej Niemiec w Polsce pan Rolf Nikel.

Wszystkich zebranych gości powitała pani Dyrektor Jolanta Kaczmara. Następnie głos zabrał Pan Ambasador, który pogratulował uczniom uzyskania dyplomu DSD II oraz wyraził uznanie dla zaangażowania i pracy nauczycieli języka niemieckiego.

Został również odczytany list pani prezydentowej Agaty Kornhauser-Dudy skierowany do uczniów. Na koniec przemawiał Doradca-Koordynator Centralnego Wydziału Szkolnictwa za Granicą Pan Karl-Martin Everding, który z dumą opowiadał o poziomie językowym uczniów, zachęcał ich do  podjęcia studiów w Niemczech oraz wykorzystania języka niemieckiego w przyszłej pracy. Uroczystości towarzyszył koncert w wykonaniu zespołu z Willy-Brandt-Schule w Warszawie.
Warto wspomnieć, że Niemiecki Dyplom Językowy  jest przepustką językową na wszystkie wyższe uczelnie w Niemczech, a poza tym świadectwem doskonałej znajomości języka niemieckiego.

Serdecznie gratuluję i życzę dalszych sukcesów! (AKM)

 

 

 

Głosuj na pomysły!

Katarzyna Pyrczak

Do końca czerwca możemy głosować internetowo na pomysły mieszkańców Warszawy zaproponowane w ramach budżetu partycypacyjnego. Mogą to robić również uczniowie, osoby nieletnie, a także ich rodziny.
Wystarczy wejść na stronę twojbudzet.um.warszawa.pl. Znaleźć odpowiednią dzielnicę i odpowiedni projekt. W tym roku wśród wyróżnionych i zgłoszonych są projekty naszych uczniów z gimnazjum!
Pod nr 945 projekt Dominiki Mazur i Julii Cygan z klasy II/3 pt. ” Migam w mig” i pod numerem 2147 Damiana Matyszczaka z kl. II/4 ” Tor rowerowo-crossowy na Targówku”.
Pamiętajcie głosujemy do 30 czerwca! Liczymy więc na Wasze pospolite ruszenie!
Marzena Romanowska

Niesamowity świat książek

Katarzyna Pyrczak

W naszej szkole odbył się Międzyszkolny Konkurs Fotograficzny  „Sleeveface z książką” zorganizowany przez panią Katarzynę Pyrczak – Pietrasik. Celem konkursu obok oczywiście tego nadrzędnego czyli popularyzacji czytelnictwa w niekonwencjonalny sposób było: rozwijanie zainteresowań i pasji fotograficznej, rozwijanie wyobraźni i kreatywności jak również popularyzacja idei obchodów 100 – lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

Nadesłane prace stanowiły ciekawe przykłady pomysłowości  autorów i jednocześnie pokazywały, jak wielki świat znaczeń i emocji mogą ukrywać książki.

Jury konkursu w składzie: Joanna Krawczyk, Dominik Zuziak i Katarzyna Pyrczak – Pietrasik wybrało zwycięzców konkursu.

W kategorii szkoły podstawowe

I miejsce – Julia Machura klasa V b Szkoła Podstawowa nr 298 im. Jana Kasprowicza

II i III miejsca nie przyznano

 

W kategorii szkoły ponadpodstawowe

I miejsce – Weronika Tyszka klasa I a CII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Ks. Józefa Woźniaka

II miejsce – Wiktoria Ostrowska klasa I a CII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Ks. Józefa Woźniaka

III miejsce – Zuzanna Błaszczyk klasa I c CII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Ks. Józefa Woźniaka

Nagroda specjalna – Szymon Machura klasa III a Szkoła Podstawowa nr 298 im. Jana Kasprowicza

I miejsce (kategoria szkoły podstawowe) – Julia Machura

W kategorii szkoły podstawowe za najciekawsze zdjęcie uznany został kolaż z książką o biografii Wisławy Szymborskiej. Fotografia eksponowała twarz pisarki na okładce książki, jednocześnie wzbogacając resztę kadru o postać młodej dziewczyny w letniej sukience. Trzymającej w rękach ananas. Zdjęcie zaciekawia, intryguje, przyciąga uwagę. Dodatkowym bodźcem dla domysłów i wrażeń odbiorcy jest czarnobiały charakter zdjęcia, ale w jasnym, wręcz słonecznym odcieniu. Ten zabieg z kolei każe skupić się na emocjach widocznej na okładce twarzy pisarki. Całość łączy z sobą młodość i wiek dojrzały, zwykłość rzeczywistości i jej egzotykę, świat przedstawiony na zdjęciu i ten, który generuje nasza wyobraźnia – w ten sposób fotografia symbolicznie oddaje magię książek.

Nagroda specjalna – Szymon Machura

Nagrodę specjalną otrzymało zdjęcie z biografią Józefa Piłsudskiego. Głęboka czerń na okładce i na reszcie kadru trafnie oddaje odpowiedzialność, trud, jakim musiał sprostać główny architekt odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 roku.

W kategorii szkoły ponadpodstawowe  jurorzy skupili się na trzech zdjęciach. Ostateczny wybór zwycięzcy był niełatwy. Pierwsze miejsce przyznano fotografii pięknie oddającej przenikanie się wyobraźni, emocji czytelnika do świata literatury, ujętej w symbolicznym tytule „Wszystkie smaki życia” . Postać na zdjęciu nie tylko doskonale harmonizuje z książką, ale też znajdując się w bibliotece, sklepie z książkami wkracza jakby w ogród rajski, gdzie bogactwo „smaków” tworzy pełnię szczęścia. To właśnie za te wrażenia, które najlepiej wskazują, jak czytanie książek wzbogaca człowieka, przyznaliśmy nagrodę.

I miejsce (kategoria szkoły ponadpodstawowe) – Weronika Tyszka

 

Bardzo pozytywnie oceniona została również fotografia z niezwykle optymistycznym przesłaniem i jednocześnie tytułem na okładce książki: „Napraw się!” . Tym razem okładka ukazuje podniesioną  w geście pozdrowienia dłoń, a reszta postaci w kadrze stoi uśmiechnięta  przed obiektywem. To młoda, sympatyczna i pełna energii dziewczyna, która wręcz „zaraża” optymizmem – mimo  że świat w tle może być czasem nieprzyjazny (symbolizuje to tło fotografii: ogrodzenie, siatka, ciemna przestrzeń w chłodnym niebieskim odcieniu).

II miejsce (kategoria szkoły ponadpodstawowe) – Wiktoria Ostrowska

Trzecie miejsce przyznano również bardzo udanej pracy. Tytuł „Sendlerowa. W ukryciu” i wizerunek połowy twarzy bohaterki na okładce uzupełniony został twarzą postacie na zdjęciu. Wspólnie obie połówki tworzą swoisty dialog oczu, ust, mimiki. To bardzo dobry pomysł na ukazanie ponadczasowości pewnych postaw życiowych, cech charakteru – jak wrażliwość, empatia, ale
i skromność i przesłanie, że wielkość i bohaterstwo mogą tkwić także w niewidocznej, nieznanej osobie również w dzisiejszych czasach.

III miejsce (kategoria szkoły ponadgimnazjalne) – Zuzanna Błaszczyk

Mamy nadzieję,  że w przyszłorocznym konkursie będzie uczestniczyć wielu  uczniów i że powstanie specjalna wystawa ich prac – ukazujących  w nowy, inspirujący sposób kreatywność młodzieży
i magię świata książek. (DZU, KPY)

„Sukces Emilii, Gabrysi i Weroniki”

Marta Cieślukowska

W dzielnicowym konkursie na najlepszy projekt gimnazjalny uczennice z klasy 3/4 zajęły II miejsce. Ich projekt przedstawiał historię bohaterów „Kamieni na szaniec” A. Kamińskiego – biografie postacie, rzeczywistość okupacyjną Warszawy, miejsca ważne dla losów Rudego, Alka i Zośki. Autorki projektu umiejętnie ukazały zebrane materiały w formie prezentacji multimedialnej, która może być uniwersalną wskazówką, pomocą dydaktyczną dla kolejnych roczników uczniów.

Po wręczeniu przez pana burmistrza Sławomira Antonika dyplomów i nagród rzeczowych sukces dodatkowo, w dobrych humorach, uświetniliśmy nagrodzony projekt małym słodkim kalorycznym szaleństwem…

Serdeczne gratulacje dla autorek projektu!

dzu

“Schumans got talent”

Marta Cieślukowska

Nadszedł znów ten dzień w roku. Już kolejny raz nasi uzdolnieni artystycznie uczniowie mieli szansę zaprezentować swoje umiejętności w finale szkolnego konkursu „Mam talent”.

Najodważniejsi tancerze, wokaliści i muzycy stoczyli zaciętą walkę z tremą. Każdy  z nich mógł liczyć na wsparcie owacjami ze strony publiczności.  Chociaż na zewnątrz było gorąco, na hali emocje  doprowadzały prawie do wrzenia.

Mieliśmy szansę podziwiać wiele naprawdę niesamowitych występów, z których trudno byłoby wybrać tylko trzy najlepsze. Jury było jednak zmuszone wydać swój werdykt. Po nim rozległy się szczęśliwe okrzyki zwycięstwa, ale również zawiedzione szepty. Podium zajęły: na trzecim miejscu Marysia Godek ze wzruszającym wykonaniem piosenki Eda Sheerana Perfect, na drugim Amelia Młynarczyk z niezwykłym występem tanecznym. Tegoroczną zwyciężczynią została natomiast Wiktoria Majewska, która również zaprezentowała nam ciekawy układ taneczny, do utworu Lorde Everybody Wants To Rule The World. Gratulujemy wszystkim uczestnikom i życzymy dalszego rozwijania swoich pasji!

 

Grażyna Sagała 3/1

„Żywa lekcja historii”

Marta Cieślukowska

25 maja 2018 r w murach naszej szkoły odbyło się spotkanie z niezwykłą osobą, Panem Jerzym Substykiem – strzelcem, żołnierzem Zgrupowania „Bartkiewicz”, Powstańcem Warszawskim. Gdy miał 17 lat, wybuchło Powstanie Warszawskie, bez wahania stanął w szeregach walczących przybierając pseudonim „Jurny”. Podczas spotkania Pan Jerzy Substyk opowiadał o swoich przeżyciach, o codzienności w okupowanej Warszawie, Powstaniu Warszawskim oraz losach Polaków po kapitulacji walczącej Warszawy. Uczniowie zadawali wiele pytań, na które nasz gość chętnie odpowiadał.

Młodzież  klas gimnazjalnych i licealnych mieli okazję uczestniczyć w żywej lekcji historii, opowiedzianej przez naocznego świadka tamtych dni. Spotkanie bardzo podobało się wszystkim uczestnikom i zakończyło się gromkimi brawami dla naszego bohatera.

Patryk Stefański kl. 3/4

Już niebawem! Nowe wydanie Rocznika!

Katarzyna Pyrczak

Rocznik 2018 nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Artykuły, wywiady, wiersze, prace plastyczne, cytaty nauczycieli oczywiście dużo zdjęć! To wszystko jest bezcenną pamiątką. Unikatowe książkowe wydanie Rocznika 2018 trzeba zamówić, aby je dostać. Kto przegapi okazję na pewno będzie żałował, zwłaszcza za kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt lat …

Tymczasem ekipa SchumTV przygotowała sondę na temat oczekiwanej treści rocznika. Czy się zgadzacie z wypowiedziami uczniów? Zapraszam do obejrzenia materiału przygotowanego przez Huberta z 3/4 (świetny dziennikarski debiut) i Julię z 3/1. Podziękowania zwłaszcza dla Julii za poświęcenie i wytrwałość.

 

 

W zakamarkach myśli…

Katarzyna Pyrczak

W czwartek 24 maja odbyło się kolejne spotkanie młodych poetów na cyklicznym Wieczorze Uczniowskiej Poezji. Tym razem motywem przewodnim wierszy były motywy egzystencjalne, alter ego,  konfrontacja podmiotowości jednostki z opresyjnym otoczeniem.

Poezja licealistów zaskoczyła dojrzałością i ciekawą formą artystyczną, a także, co najważniejsze, różnorodnością. Czytaliśmy nieregularne w budowie i ostro spuentowane teksty Krzysztofa, ale i rytmiczne, pozornie proste i lekkie w formie utwory Kornelii. Gościnnie pojawił się też nowy poeta – Piotr – który zaskoczył nowym stylem poetyckiej prozy nasyconej wyważoną poetyką.

Smaku Wieczorowi dodawały ciekawe komentarze Igora i Julii oraz… popcorn zrobiony na  świeżo zakupionej maszynie do robienia owej „używki”.

Poniżej jeden z wierszy Kornelii. Kto zauważy specyficzną cechę w budowie i pułapkę interpretacyjną?… Wkrótce następny WUP. Czekamy na Twoje wiersze!

„Pustka”

Przed siebie iść

Umieć zamknąć drzwi

Stawić czoła demonom

Trafić kluczem w myśl

Każdej nocy śnić

A potem już tylko żyć

(DZU)