Blog

Dzień w Instytucie Goethego

Urszula Nakielska

DZIEŃ W INSTYTUCIE GOETHEGO

W ramach obchodów Europejskiego Dnia Języków młodzież z naszej szkoły uczestniczyła w niekonwencjonalnej podróży z językiem niemieckim, która została zorganizowana przez Goethe-Institut w Warszawie.

Nasi uczniowie obejrzeli sztukę teatralną „Schmetterlingdefekt” oraz uczestniczyli w warsztatach języka niemieckiego Erlebnisreise mit Deutsch. Wizyta w Instytucie Goethego była również pretekstem do poznania zasobów biblioteki, która oferuje nie tylko książki do nauki języka niemieckiego, lecz również najnowsze tytuły współczesnych autorów w języku niemieckim. W ofercie biblioteki znajdują się także gry planszowe, e-booki i audiobooki, dzięki którym nauka języka niemieckiego może być jeszcze bardziej przyjemna i efektywna. (AKM)

 

Pożegnanie

Urszula Nakielska

Z żalem zawiadamiamy o śmierci wieloletniej pracownicy naszej szkoły pani Jadwigi Rozbickiej.Wspominając „ciocię” Jadzię zamieszczamy wywiad, którego udzieliła w 2015 roku do Rocznika szkoły.

„Przed wielkim rejsem… czyli zielona szkoła pod żaglami licealistów z Schumana”

Urszula Nakielska

4 września, słoneczny, bardzo wczesny poranek i zaspane jeszcze twarze moich nowych uczniów. Nieśmiałe „ dzień dobry”,  ukradkowe spojrzenia, miliony pytań w głowie i obawa, czy damy radę. Jadę w nieznane z nieznajomymi – szaleństwo! Cisza w autokarze, słuchawki w uszach, spojrzenia w okna. Tak zaczęła się nasza wspólna wielka przygoda. Jedziemy na żagle!

Po kilku godzinach podróży za oknem rozciąga się niesamowite piękno  srebrzącego się jeziora.  Wysiadamy w porcie Iława i spotykamy na swojej drodze roześmianych, opalonych ludzi. Nasi sternicy – opiekunowie małych żaglówek, im powierzamy swój los. Nie ma czasu na wahanie czy wątpliwości, poznajemy swoje łodzie i już czujemy, że dzieje się coś wyjątkowego. Chłopcy i dziewczęta zostają podzieleni na załogi. Odtąd są odpowiedzialni za siebie nawzajem, w doli i niedoli. Wspólne szykowanie śniadania i kolacji, wspólne mycie pokładów. Śpiew przy ognisku, noszenie drewna, to tylko okazja do stworzenia nowej drużyny, ludzi płynących w tym samych kierunku. Nie da się schować w kącie i udawać, że nas nie ma. Na łódkach miejsca jest niewiele, więc trzeba się jakoś dogadać. Być może miło byłoby wziąć prysznic i skorzystać z dobrodziejstw zwyczajnego codziennego życia, ale wystarczy rozwinąć żagle, by poczuć, że są sprawy i rzeczy ważniejsze niż wygoda.

Patrzę na jezioro i białe żagle łódeczek, jestem dumna z moich jeszcze nieznanych uczniów. Dają radę! Nikt nie narzeka, każdy stara się być odpowiedzialnym członkiem załogi.  Już wiem, że z taką załogą jak moja klasa mogę płynąć na koniec świata! Drogi Schumanie, wróciliśmy jako jedna wielka drużyna, która będzie w stanie współpracować podczas tego wielkiego rejsu do dorosłości na solidnym okręcie, jakim jest nasza szkoła. Ahoj!

UMA

„Uczeń – człowiek – szkoła”

Urszula Nakielska

Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2018/2019 w 137 LO im. R. Schumana tradycyjnie rozpoczęło wejście pocztu sztandarowego szkoły i odśpiewanie hymnu państwowego. Następnie głos zabrała pani Dyrektor Jolanta Kaczmara. W swoim przemówieniu życzyła uczniom sukcesów, realizacji planów i wytrwałości. Jednak kluczowym wydarzeniem tego spotkania był wykład gościa naszej szkoły – Prof. dr hab. Barbary Smolińskiej-Theiss, Kierownika Katedry Pedagogiki Społecznej  w Instytucie Pedagogiki APS.

Pani profesor w  swoim wystąpieniu „Czy wychowanie wg idei Korczaka jest aktualne we współczesnej szkole?” poruszyła ważne kwestie wychowawcze i idee związane charakterem naszej szkoły. Korczakowski model opieki, wychowania i nauczania zakłada przede wszystkim traktowanie ucznia jako podmiotu, młodego człowieka, któremu należy się szacunek i który ma swoje prawa jako członek społeczności. Czy w nawale nakazów, obowiązków, oczekiwań związanych z wynikami nauki i presji stawianej przez świat zewnętrzny możliwe jest zachowanie w szkołach idei Korczakowskich? Wykład pani Profesor skłaniał do refleksji…

dzu

Szkoła pod żaglami

Urszula Nakielska

Witamy w CXXXVII Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Roberta Schumana w Warszawie.

Podstawą dobrego funkcjonowania zespołu jest integracja, stąd nasza młodzież od kilku lat uczestniczy w szkole pod żaglami.

Wyjazd jest obowiązkowy dla każdego ucznia.

Miejsce: Iława nad Jeziorakiem.

Koszt wyjazdu – 520 zł. Obejmuje: zakwaterowanie, wyżywienie, przejazd autokarem, program sportowo rekreacyjny, ubezpieczenie NNW Sport.

Szerzej o wyjeździe i o  ew. zmianach poinformujemy na spotkaniu organizacyjnym 03.09.2018 o godz. 17.30.

Do pobrania:

Żagle-program

Karta kwalifikacyjna Zielona Szkoła

„Panie i panowie”

Urszula Nakielska

Uczniowie klas trzecich liceum otrzymali wyniki z egzaminów maturalnych. Spełnili więc wszystkie warunki, by uzyskać świadectwo dojrzałości, czyli maturę.
Oczywiście, część uczniów zdała bardzo dobrze, inni trochę poniżej oczekiwań. Były miłe niespodzianki, potwierdzenie dobrego poziomu kompetencji, ale i pewnie kilka osób odczuło rozczarowanie… I tak właśnie będzie w dalszym, dorosłym już i samodzielnym życiu naszych maturzystów, a właściwie absolwentów.
Teraz przed nimi odpowiedzialność, praca, z których będą się rozliczać głównie przed samym sobą. Przed nimi „matura”, trwająca praktycznie cały czas…
Drodzy Uczniowie, dziękuję Wam, w imieniu nauczycieli, za lata zdecydowanie czegoś więcej niż tylko pracy i zwiększania poziomu wiedzy, umiejętności. Nauka i wychowanie idą w parze. Jak rozum i serce…
Drodzy Uczniowie, a raczej już: Panie i Panowie, powodzenia, trzymamy za Was kciuki!

Konkurs fotograficzny „POLSKIE ŚLADY W EUROPEJSKICH MIASTACH”

Marta Cieślukowska

Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej w Warszawie serdecznie zaprasza uczniów do wzięcia udziału w konkursie fotograficznym „POLSKIE ŚLADY W EUROPEJSKICH MIASTACH”. Do wygrania tablet oraz trzy nagrody rzeczowe za wyróżnienie.

 

Prace konkursowe (zdjęcia uwieczniające polskie ślady w europejskich miastach) w postaci plików zdjęciowych wraz z krótkim opisem (do 20 słów) należy przesyłać do 12 października za pośrednictwem formularza dostępnego stronie http://www.rodm-warszawa.pl/konkursy/polskieslady2018.php.

 

Szczegóły dotyczące konkursu znajdują się w załączonym regulaminie, na naszej stronie internetowej oraz portalu Facebook: https://www.facebook.com/RODM.Warszawa/photos/a.1110831038952922.1073741828.1108447709191255/1818106551558697/?type=3&theater .

Regulamin Konkursu Fotograficznego

„Kropka nad i”

Marta Cieślukowska

Pod koniec roku szkolnego naszą licealistkę z klasy 1A czekało poważne zadanie: wystąpić na scenie prawdziwego teatru. Nie była to bynajmniej rola drugoplanowa. Asia wzięła udział w spektaklu będącym zakończeniem warsztatów artystycznych „W rytmie teatru” prowadzonych przez Magdalenę Mróz i Agnieszkę Bresler w Teatrze Polskim w Warszawie. To właśnie na Scenie Kameralnej tego teatru 18 czerwca o godzinie 19.30 rozpoczęło się owe, prawie półtoragodzinne, przedstawienie zatytułowane „Na podobieństwo ludzi tego świata”. Oczywiście, na widowni byli rodzice i siostra Asi oraz uczniowie z klasy 1A. Był też i trzymający za nią kciuki polonista.
Spektakl ukazywał pełne metafor, symboliki sceny odwołujące się do fragmentów sztuk Williama Szekspira. Sami twórcy tak zapowiadali dzieło: „Pewnego razu na wyspie zwanej teatrem budzi się grupa rozbitków. Opiekę nad nimi roztacza tajemnicza postać, która niczym szekspirowski Prospero-Narrator-Stwórca, wyznacza ścieżki ich działania, rozdaje role, przeprowadza próbę. Kurtyna idzie w górę i rozpoczyna się… życie.”
„Na podobieństwo ludzi tego świata” okazało się bardzo dojrzałym wydarzeniem artystycznym. Aktorzy, wszyscy w wieku około 16-17 lat, wystąpili jako zgrany i konsekwentny w swoich działaniach 10-osobowy zespół. Dobrze operowali gestem, głosem, ruchem scenicznym. Widzów inspirowały również do dodatkowych wrażeń ciekawa scenografia, rekwizyty, gra światłem i oprawa muzyczna. Jednym słowem – magia teatru.
Przedstawienie stawiało uniwersalne pytania: Czym są role, które dostajemy wchodząc w dorosłe życie? Kto je wyznacza? Czy możemy ich nie przyjąć? A jeśli już je odgrywamy, skąd wiadomo, że robimy to dobrze?…
Na pewno możemy stwierdzić, że Asia zagrała swoją rolę doskonale. I przy bardzo dobrym świadectwie szkolnym może teraz postawić celująco zaliczone warsztaty teatralne – jak kropkę nad i .

DZU