Blog

„Nowa krew i ciasteczka, czyli WUP…”

admin

Już po zmroku, sama, na spotkanie z nowymi nieznanymi jej ludźmi, zmierzała uczennica klasy 1/5  naszego gimnazjum, Urszula. W ręku miała swój skarb – postanowiła zaryzykować i pokazać go właśnie tym nieznanym ludziom. Gdy weszła do sali, jej nieśmiałość zwiększyła się. Tuż obok stał długowłosy, masywny brunet o buntowniczym wyrazie twarzy. Ubrany na czarno wydobywał ze swojej czarnej gitary elektrycznej posępne i chropowate dźwięki. Wyobraźnia już podsuwała jej zapach siarki…

Wówczas Grzegorz, bo o nim, oczywiście, mowa, przywitał serdecznie Urszulę i ciepłym głosem zaprosił do wspólnego smakowania poezji i ciasteczek, które przyniósł na spotkanie. Rozpoczął się Wieczór Poezji Uczniowskiej.

Wśród zebranych sami artyści. Tym razem nastąpiły dwa debiuty poetyckie – Uli z pierwszej klasy  gimnazjum i Pauliny, zeszłorocznej maturzystki z naszej szkoły. W części muzycznej stały już bywalec WUP-u, pan Andrzej, zaprezentował trzy utwory grupy Dżem przy akompaniamencie swojej gitary. Także Grzegorz i prowadzący spotkanie nauczyciel (Dominik Zuziak) wykonali na gitarach elektrycznych utwór tej grupy, wykorzystując ekspresywne brzmienie efektów we wzmacniaczu.

Poezja Urszuli i Pauliny zyskała uznanie publiczności. Dokładna analiza umożliwiła odkrycie w ich wierszach ciekawych mechanizmów konstrukcji utworów, otworzyła drogę nowym interpretacjom, pozwoliła dostrzec i docenić talent obu dziewczyn. Z pewnością wiersze te warte są poznania. Zresztą utwór Uli był już wcześniej nagrodzony wcześniej w pozaszkolnym konkursie poetyckim.

Jak zwykle smakowitym daniem literackim była twórczość Aleksandra z 3.klasy naszego liceum. Złożona i nietypowa budowa jego wierszy to wspaniałe pole do popisu dla czytelników, inspiracja do wielu wrażeń, refleksji.

Jednak przebojem wieczoru, a byliśmy w szkole do 20., była mroczna pieśń wykonana a capella przez Grzegorza z klasy 3 LO. Zaskakująca linia melodyczna, obecność akcentów liturgicznych wplecionych w koncepcję egzystencjalnych rozważań jednostki, modulacja głosu wykonawcy – to wszytko stworzyło niezwykłą mieszankę! Niech żałuje, kto nie słyszał i nie widział!

Wieczór Uczniowskiej Poezji z 21 listopada ujawnił nowe talenty, dostarczył wielu wrażeń. Zapraszamy kolejnych młodych artystów na następne spotkanie, na którym chcemy już zaprezentować twórczość naszych uczniów (i wszystkich chętnych) także w zakresie plastyki, filmu, fotografii i innych dziedzin. Zapraszamy już w grudniu, szczegóły na librusie!

DZU

LICEALIŚCI ZMIENIAJĄ PARK „WIECHA” !!!

admin

Park im. Stefana Wiecheckiego „Wiecha”- park znajdujący się nieopodal naszej szkoły, stanowiący otoczenie obecnego Teatru Rampa, ostatnią modernizację przeszedł 10 lat temu.

W dniu 15 listopada klasy II i III LO pod opieką p. Michała Szwedo wzięły udział w debacie zatytułowanej „Sam działam i zmieniam swoją okolicę” dotyczącej odnowienia Skweru „Wiecha”. Warsztaty poprowadziły dwie animatorki, które wprowadzały nas w temat renowacji parku. Na początku zajęć  wszyscy udaliśmy się na krótki spacer do wspomnianego wcześniej parku, gdzie każdy  miał za zadanie wskazać miejsce, które w jego opinii jest w jakiś sposób wyjątkowe. Wybory uczniów były zaskakujące, począwszy od teatru Rampa, poprzez fontanny, a skończywszy na zwykłych, drewnianych ławkach.

Po powrocie do szkoły dobraliśmy się, ze względu na wcześniejszy wybór, w niewielkie, kilkuosobowe grupy. Dostaliśmy kilkanaście minut na refleksję jak polepszyć, wypromować dane miejsce. Ławki dla zakochanych, latarnie rodem z XVIII wieku, plenerowe występy teatralne, boisko do siatkówki plażowej…  Kreatywność naszych uczniów nie miała końca. Pomysłów nie powstydziłby się nawet  najlepszy architekt.

Mamy nadzieję, że inwencja naszych uczniów w dużym stopniu przyczyni się do ulepszenia miejsca, w którym tak wielu z nas spędza swój czas wolny. Z niecierpliwością czekamy na efekty naszego spotkania.

Karolina Przygodzka III LO

PKiN – Warsztaty z zespołem edukacyjnym „Power BOX” w ramach COP19

admin

W dniu 20 listopada 2013 roku w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie odbędą się warsztaty z zespołem edukacyjnym „Power BOX” realizowane przez Centrum Nauki Kopernik jako działanie towarzyszące Szczytowi Klimatycznemu COP 19 oraz wystawie i kampanii informacyjno-edukacyjnej Zielony Klimat.

Uczestnikami warsztatów będą dwie 30-osobowe grupy młodzieży gimnazjalnej z Zespołu Szkół nr 113 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Warszawie. Zajęcia dla każdej z grup zakończy prezentacja projektu „Cities on Power”, dotyczącego  wykorzystania energii odnawialnej na obszarach miejskich. Prezentację  przeprowadzą przedstawiciele Biura Funduszy Europejskich i Rozwoju Gospodarczego, którzy odpowiadają za realizację tego międzynarodowego projektu.

Warsztaty  towarzyszyć będą wystawie „Zielony Klimat – działania edukacyjne oraz technologie dla ochrony środowiska” jako jeden z elementów szerokiego zakresu działań edukacyjnych dla dzieci i młodzieży w zakresie technologii przyszłości, przetwarzania i produkcji energii.

Miejsce i czas warsztatów – sala Stefana Kisielewskiego PKiN, poziom „0”, wejście od ul. Marszałkowskiej, w godz. 10:00 – 14:00.

http://infrastruktura.um.warszawa.pl/wydarzenia/pkin-warsztaty-z-zespo-em-edukacyjnym-power-box-w-ramach-cop19

KULTowo w Stodole

admin

Od mocnego uderzenia rozpoczęliśmy długi weekend listopadowy. W piątek 8 listopada, kameralną grupą, wzięliśmy udział w koncercie zespołu Kult, który odbył się w klubie Stodoła. Było ciasno i głośno, czyli tak jak powinno być na koncercie. Kazik Staszewski wraz z publicznością wypełniającą salę po brzegi, zaśpiewał kultowe utwory. „Baranek”, „Do Ani”, „Arahja”, „Brooklińska rada Żydów” porwały do zabawy rozentuzjazmowaną publiczność, w tym najmłodszych miłośników twórczości Kazika, z których najmłodszy miał 6 lat! Zespół Kult tradycyjnie już nie oszczędzał ani siebie, ani publiczności – koncert trwał przeszło 2,5 godziny. I był to czas świetnej zabawy.

W listopadzie był KULT. Jaki koncert będzie następny?? Maria Peszek, Kasia Nosowska, czy może Disclosure dla miłośników bardziej tanecznych rytmów??

Szukajmy ciekawych propozycji koncertowych i organizujmy się na wspólne wyjścia. WMA

Zbliża się Festyn Bożonarodzeniowy

admin

Drodzy Uczniowie!

W związku ze zbliżającym się Festynem Bożonarodzeniowym (Weihnachtsfest), który każdego roku odbywa się w naszej szkole, zapraszamy do wzięcia udziału w następujących konkursach:

List do Świętego Mikołaja w języku angielskim, niemieckim lub francuskim.

Najciekawszy strój bożonarodzeniowy (np. Święty Mikołaj, Elfy, Anioły,Trzej Królowie, …)

Najpiękniejszy kalendarz adwentowy

Najpiękniejszy wieniec adwentowy

Christmas stocking

Najpiękniejsza kartka świąteczna z życzeniami w języku angielskim, niemieckim lub francuskim.

Przy ocenie i nagradzaniu prac brane będą pod uwagę: oryginalność, pomysłowość, samodzielność i estetyka wykonania. Konkurs trwa do 6 grudnia 2013 r.

Prace prosimy składać u nauczycieli języka niemieckiego, angielskiego i francuskiego. Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród nastąpi podczas Festynu Bożonarodzeniowego.

Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w konkursach!

Anna Niewiadomska i Joanna Murzyn

Ślubowanie klas pierwszych

admin

Ślubowanie klas pierwszych gimnazjum i liceum

Dnia 8.11.2013 r. o godzinie 12:00 odbyło się ślubowanie klas pierwszych gimnazjum i liceum i uroczysty apel z okazji odzyskania przez Polskę niepodległości. Ważnym elementem uroczystości były przemówienia. W imieniu Rady Rodziców głos zabrała p. Renata Granecka, która życzyła uczniom klas pierwszych wytrwałości, sukcesów, pogody ducha. Zaś w imieniu Samorządu Szkolnego Laura Prahl złożyła życzenia:

„W imieniu Samorządu Uczniowskiego życzę Wam jak najlepszych ocen, wzorowego zachowania oraz samych dobrych chwil i doświadczeń, które będziecie mogli wspominać przez całe życie. Nigdy nie poddawajcie się w dążeniu do swoich marzeń i celów, a jeśli choć przez chwilę zwątpicie to przypomnijcie sobie słowa Marszałka Józefa Piłsudskiego: „Być zwyciężonym i nie ulec to zwycięstwo, zwyciężyć i spocząć na laurach to klęska”. Kto chce, ten może, kto chce, ten zwycięża, byle chcenie nie było kaprysem lub bez mocy.”

Przekazała koleżankom i kolegom tak istotne słowa:

„Szkoła, którą wybraliście, oprócz codziennych lekcji, umożliwi Wam poszerzanie własnych zainteresowań naukowych i rozwijanie umiejętności sportowych poprzez uczestniczenie w licznych zajęciach pozalekcyjnych, warsztatach naukowych, zawodach sportowych i interesujących wyjściach edukacyjnych. Nasz stały rozwój zapewniają inspirujący do twórczości nauczyciele – tutorzy, którzy wyjątkowo traktują ucznia jak diament do oszlifowania. Każdy z Was będzie miał możliwość realizowania siebie, nie tylko poprzez naukę, ale także działalność na rzecz wzbogacenia życia codziennego klas i całej społeczności szkolnej”.

Na zakończenie uroczystości uczniowie zaprezentowali montaż słowno-muzyczny „Ocalić od zapomnienia…”. Część artystyczną przygotowały p. Agnieszka Grądzka i p. Daria Zabrzycka, zaś oprawą muzyczną zajęła się p. Iwona Gręda. Całość przedstawiała drogę Polaków do Niepodległości.

„DZIADY” CZY „HALLOWEEN” ???

admin

„DZIADY” CZY „HALLOWEEN” ???

Czwartkowa przerwa lekcyjna, szkolny korytarz i… dynie! Wszystkie klasy zaprezentowały swoje propozycje wyeksponowania dyni z okazji anglosaskiego święta Halloween. Jury orzekło jednogłośnie – najbardziej kreatywna okazała się dynia klasy 3/3! Gratulujemy! W trakcie krótkiego happeningu uczniowie otrzymywali ulotki z krótkim opisem jakie są różnice pomiędzy starosłowiańskim świętem ludowym, określanym jako dziady i anglosaskim zwyczajem halloween odnoszącym się do święta zmarłych. Wśród uczniów dało się odczuć nutkę zastanowienia, pewną refleksje i… przypływ wiedzy, który mamy nadzieję zaprocentuje wzrostem świadomości na temat różnic pomiędzy tradycją ludową a kulturą popularną, która przywędrowała do nas z Zachodu, a dynie? No cóż, niech zdobią naszą szkołę jak najdłużej!

Samorząd Uczniowski

„Magiczne słowo i pani Marta”

admin

Ha! Nie, nie chodzi o czarodziejów z „Harrego Pottera”, ani o Guślarza z „Dziadów”… To pani Marta z pokoju wuefistów magicznie zamieniała korytarz w szatni w słoneczną aleję. Świadków było mnóstwo!

A rzecz wyglądała następująco: tuż przed pierwszą lekcją coraz więcej uczniów wchodziło do szkoły. Zwykle były to poważne twarze osób niepewnych dnia i godziny librusowych wyroków i wielkości skali tsunami zadań  z matematyki albo tempa galopady gramatyki z polskiego. Dla wielu z nich wniknięcie w gmach szkoły oznaczało pozostawienie beztroskiej wolności gdzieś za ogrodzeniem szkoły, dobrego humoru we wczorajszym popołudniu… teraz mieli przystąpić do pracy – dla jednych jak u Dedala, dla innych jak u Syzyfa….

Pani Marta doskonale o tym wiedziała i jakiemukolwiek marudzeniu powiedziała stanowcze „Nie!”. Została Strażniczką Uśmiechu Optymistycznego Poranka i z zaangażowaniem przystąpiła wykonania swojej misji nasłoneczniania świata.

Zaimponowała wszystkim wytrwałością i genialnym pomysłem: każdemu wchodzącemu uczniowi mówiła magiczne „dzień dobry”, które natychmiast rozpromieniało nawet największego ponuraka!

Trwa jesień, a na Olgierda w ZS nr 113 wiosna zaczyna dzień od uśmiechu! Czy to nie czary?…

dzu

Warsztaty samorządowe w klasie 1A Liceum

admin

Dnia 18 kwietnia w naszej szkole w sali nr 69, dla klasy 1A liceum odbyły się nietypowe zajęcia. Była to kolejna edycja warsztatów samorządowych, prowadzona przez dwójkę studentów.

Na początku ustaliliśmy zasady, jakie mają obowiązywać, by podczas zajęć dobrze nam się pracowało. Następnie podzieliliśmy się w pięcioosobowe zespoły, które mogliśmy dowolnie nazwać i rozpoczęliśmy lekcję.

W sali odbywały się różne konkursy w grupach i zabawy. Pierwszą rzeczą, jaką musieliśmy zrobić, było napisanie na kartkach, w jakiej dzielnicy chcielibyśmy mieszkać, w jakiej nie i dlaczego. Następnie wywnioskowaliśmy, która dzielnica Warszawy jest najbardziej lubiana, a które znacznie mniej. Omówiliśmy także budżet naszego miasta, czyli na co Warszawa przeznaczyła pieniądze w bieżącym roku. Na pierwszym miejscu pojawił się transport i komunikacja, co wiąże się z budową drugiej linii metra, na drugim miejscu zaś edukacja.    Rozmawialiśmy także o wolontariacie, akcjach społecznych, służbach porządkowych, ochronie środowiska oraz o czystości w naszym mieście. Rozwiązywaliśmy również kilka ciekawych ankiet.

Później nastąpiło spotkanie z gościem, którym był dyrektor WOM-u (Wydziału Obsługi Mieszkańców) z Pragi Południe. Dyrektor opowiadał nam, na czym polega jego praca, jak załatwiać poszczególne sprawy w urzędzie i jakie urzędnicy wprowadzili udogodnienia, by klient nie tracił cennego czasu w takich miejscach i wyszedł stamtąd zadowolony.

Hasło przewodnie warsztatów brzmiało: „Działaj, włącz się, współdecyduj!” Miały one na celu uświadomić młodzież, że i ona może decydować o swoim otoczeniu. Zajęcia trwały od 8.00 do 13.30. Na koniec, wygrana drużyna otrzymała nagrody, a każdy uczestnik dostał poradnik obywatela pt. „Działaj!”, z którego można dowiedzieć się wielu przydatnych informacji. Warsztaty były bardzo udane i interesujące.

                                                                            Aneta Rydzewska klasa 1A LO

„Symbol pamięci szacunku i nadziei’

admin

Norman Davies jest autorem sentencji „Naród bez historii błądzi jak człowiek bez pamięci”. Jeśli zatem mamy być mądrymi ludźmi i nie zaczynać każdego dnia od zdobywania wciąż traconej podstawowej wiedzy, to powinniśmy – pamiętać…

 

Właśnie mija 70. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim. Jednak powstania rozumianego nie jako akcji militarnej, lecz jako demonstracji godności i sprzeciwu wobec obojętności świata podczas mordowania milionów ludzi. Młodzi Żydzi, którzy porwali w Warszawie za broń, nie byli żołnierzami, ale ludźmi nie godzącymi się śmierć w milczeniu.

W ZS nr 113 licealiści pod opieką Pani Romanowskiej przygotowali wystawę związaną z tą rocznicą. Komentarze, przytoczone fakty, fotografie pozwoliły uczniom lepiej zrozumieć charakter ówczesnych wydarzeń. Ale chyba najbardziej działającym na wyobraźnię młodzieży był prosty symbol – mały papierowy żonkil wpinany każdemu w szkole w ubiór – koło serca. Ten żółty kwiat jest znakiem pamięci o ofiarach getta. Stanowi też wyraz szacunku dla ich cierpienia. Jest też gestem solidarności i symbolem nadziei, by w przyszłości nigdy już nie doszło do podobnej tragedii, do triumfu zła.

                                                                                                               DZU