Kilka słów o pieczywie

Od setek lat pieczywo należy do najpopularniejszych produktów spożywczych w Europie. Jest tanie w produkcji, łatwe do upieczenia, smaczne, a przede wszystkim zdrowe i bogate w cenne składniki odżywcze. O tym jak ważne dla naszego zdrowia jest spożycie pieczywa, można się przekonać przyglądając się, z jak wielu wartościowych produktów się składa:

Pieczywo to przede wszystkim węglowodany, jak np. skrobia, bez których nasz mózg nie mógłby funkcjonować. Zboże ma w sobie również dużo błonnika. Błonnik wpływa na przyśpieszenie perystaltyki jelit, uczucie sytości oraz ogranicza wchłanianie szkodliwych substancji do organizmu. Produkty zbożowe zawierają w sobie też ważne dal naszego układu nerwowego witaminy z grupy B, poprawiające też kondycję naszej skóry. Oprócz nich w pieczywie znajdziemy też takie mikroelementy jak cynk, żelazo i magnez.

Rodzaje pieczywa

Pieczywo dzieli się zazwyczaj na pszenne, żytnie i mieszane. Za najpopularniejsze uchodzi pieczywo mieszane, będące połączeniem mąki żytniej i pszennej w procesie ukwaszania. Zawiera więcej błonnika, witamin i składników mineralnych niż pszenne pieczywo, ale mniej niż żytnie.

Pieczywo pszenne jak i żytnie może być jasne albo ciemne. Zależy to od rodzaju mąki jakiej użyto do wypieku, jeśli użyto pełnych ziaren – chleb uzyska lekko brązowy kolor, jeśli jednak ziarna będą pozbawione zewnętrznych części, piekarnia otrzyma wypiek o jasnym kolorze.

Czym jest gluten?

Gluten to mieszanina białek roślinnych, głównie gluteniny i gliadyny, które występują naturalnie w ziarnach wielu zbóż, jak choćby pszenicy, żyta i jęczmienia. Otrzymujemy go podczas wyrabiania ciasta, kiedy to zawarty w mące gluten tworzy przestrzenne struktury wraz z wodą i nadaje ciastu ciągliwość. To ona prowadzi do uwięzienia w środku pęcherzyków dwutlenku węgla, przez co ciasto zaczyna rosnąć. Dlatego właśnie bez glutenu pieczywo nie może osiągnąć charakterystycznej, porowatej tekstury, chyba że w produkcji zostały użyte sztuczne proszki do pieczenia.

Czy powinniśmy wykluczyć gluten z diety?

Ostatnio głośno zrobiło się o tzw. Dietach bezglutenowych. Jak łatwo się domyślić, ich głównym założeniem jest eliminacja z diety produktów spożywczych zawierających gluten. Ich zwolennicy i promotorzy wysuwają szereg postulatów, rzekomo udowodnionych badaniami, o szkodliwości glutenu. Ale czy mają rację? Nie, o ile nie jesteśmy chorzy na celiakię albo cierpimy na nietolerancję glutenu.

U osób zdrowych gluten jest z łatwością przyswajany przez organizm i nie powoduje żadnych dolegliwości. Niestety, są też osoby u których spożycie glutenu pobudza organizm do produkcji przeciwciał, które uszkadzają kosmki jelit. Skutkuje to Celiakią, chorobą, na którą cierpi ok. 1% społeczeństwa. Osoby chore na celiakię, z racji braku lekarstw na tą chorobę, muszą całkowicie wykluczyć gluten z diety. Glutenu nie mogą też spożywać osoby cierpiące na nietolerancję, alergię albo nadwrażliwość na gluten.

Przejście na dietę bezglutenową, wiąże się z usunięciem z jadłospisu wszystkich zawierających go zbóż. Jeśli wyeliminujemy z diety pieczywo, będziemy narażeni na niedobory m.in: błonnika, witamin z grupy B, Cynku, żelaza i magnezu, co może spowodować wiele nieprzyjemnych następstw, zaczynając od wzdęć, poprzez bezsenność, przewlekłe zmęczenie i choroby krążenia, a nawet do nowotworów czy cukrzycy.

Gdzie się znajduje?

Naturalnie gluten występuje w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, zwłaszcza w zbożach (takich jak pszenica, żyto i jęczmień), a co za tym idzie w prawie wszystkich wypiekach. Jeśli musimy uważać na ten składnik, powinniśmy unikać m. im.: płatków zbożowych, makaronów, wafli, herbatników i pieczywa.

Z uwagi na cenione w przemyśle żywieniowym właściwości, jak nadawanie elastyczności, zwięzłości i ciągliwości, dziś jest często dodawany do produktów, które w naturalnych warunkach by go nie miały. Są to np. szynki, cukierki, nadziewana czekolada czy jogurty. Gluten możemy znaleźć też w niektórych lekach. Brak zawartości glutenu w danym produkcie jest oznaczany na etykiecie opakowania symbolem przekreślonego kłosa.

 

 

Ile i jakiego pieczywa powinniśmy jeść?

Dziennie powinniśmy spożywać, w zależności od różnych czynników takich jak wiek, stan zdrowia czy aktywność fizyczna, około:

Dla kobiet: 200-250g pieczywa, 60g mąki i makaronu, i 25-30 g płatków czy kaszy,

a dla mężczyzn: 300-389 g pieczywa, 80 g mąki czy makaronu i 30 – 40 g kaszy albo płatków.

Pieczywo a nasz mózg

Najodpowiedniejszą pożywką dla naszych komórek mózgowych są złożone węglany, do których zaliczamy skrobię bogato występującą w pieczywie

Mózg zużywa aż 20 % energii jaką dostarczamy w posiłku. To dużo, biorąc pod uwagę, że ten organ stanowi tylko 2% masy naszego ciała!

Już po trzech minutach bez tlenu lub glukozy obumierają komórki nerwowe.

Aż 40% węglowodanów, jakie znajdują się w naszych posiłkach, trafia bezpośrednio do mózgu.

 

 

  • Udostępnij :