Grażyna Grzegorczyk

„Rozumieć więcej – czyli Wielkie Czytanie Literatury Łatwopalnej””

We wtorek, 2 kwietnia uczniowie z pierwszych klas naszego liceum przeprowadzili happening polegający na… czytaniu książek.

Była to symboliczna odpowiedź i komentarz do ostatnich wydarzeń w Polsce, gdy publicznie spalono książki znanych i popularnych na całym świecie autorów literatury współczesnej. Tej agresji na słowie drukowanym dokonali ludzie, którzy chcą dziś być przewodnikami moralnymi, duchowymi wszystkich Polaków.

Jak ma zareagować szkoła wobec takiego barbarzyństwa? Przecież jeszcze kilka dni temu nauczyciele oczekiwali, że w zadaniach na próbnych arkuszach egzaminacyjnych uczniowie trafnie zrozumieją słowa Edmunda Burke’a: „Dla triumfu zła potrzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili”.

137 LO im. R. Schumana nie jest bierną szkołą. Nasi uczniowie myślą. Wyciągają wnioski z historii. Wiedzą, do czego doprowadziło palenie książek w 1933 roku w faszystowskich Niemczech. Znają pojęcie dystopii, które ilustruje świat ukazany w powieści „451 stopni Fahrenheita” Raya Bradbury’ego – gdzie czytanie książek i krytyczne myślenie są zakazane. Pamiętają też o słowach niemieckiego poety  z pierwszej połowy XIX wieku: „ Gdzie się pali książki, dojdzie w końcu do palenia ludzi.”

Książki są symbolem mądrości. Powiedzenie „kto czyta, nie błądzi” jest ponadczasowe i zawiera nie tylko wskazówkę, jak odnaleźć szczęście. Czytanie stanowi synonim wolności, człowieczeństwa, empatii. Palenie książek jest niszczeniem kultury i najcenniejszych dla ludzi wartości.

dzu