Renata Wójcik

2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) autyzm występuje u 1 na 100 dzieci. Nie ma dokładnych danych co do liczby osób z autyzmem w Polsce. Jednak przyjmując dane z badań epidemiologicznych przeprowadzanych w różnych krajach należy ocenić, iż w Polsce osób tych może być co najmniej 30 000, a nawet dużo więcej.
A Ty? Czy znasz taką osobę w rodzinie, sąsiedztwie, najbliższym otoczeniu? Czy chcesz poznać, zrozumieć, dowiedzieć się, jak pomóc?
- Czym jest autyzm?
Autyzm to odmienny od typowego sposób rozwoju człowieka, objawiający się różnicami w sposobie komunikacji, nawiązywania relacji, wyrażania emocji, uczenia się oraz różnorodnym schematem zachowań. Autyzm nie jest chorobą lecz zaburzeniem, które trwa całe życie. Jednak wczesna diagnoza i intensywna terapia może prowadzić do znacznej poprawy funkcjonowania osoby z autyzmem. U niektórych, w efekcie prowadzonej terapii, objawy autyzmu stają się dyskretne i osłabione.
- Objawy autyzmu.
– zaburzenia relacji społecznych i kontaktu,
– trudności z podporządkowaniem się regułom społecznym, wynikające z braku ich zrozumienia,
– problem w komunikacji werbalnej i pozawerbalnej; trudność w inicjowaniu i podtrzymaniu konwersacji,
– ograniczone, powtarzające się i stereotypowe wzorce zachowania, zainteresowań i czynności,
– kłopoty z rozumieniem żartów , przenośni; traktowanie wszystkich wypowiedzi dosłownie.
- Czy osoba z autyzmem jest upośledzona umysłowo?
Autyzm nie jest niepełnosprawnością intelektualną. Osoby z autyzmem odmiennie odbierają i przetwarzają informacje, mogą mieć przy tym iloraz inteligencji prawidłowy lub powyżej przeciętnej. Jednak u części osób te same przyczyny, które wywołały autyzm, równocześnie powodują inne problemy w funkcjonowaniu mózgu, takie jak niepełnosprawność intelektualna lub epilepsja.
- Autyzm czy Zespół Aspergera?
Zespół Aspergera należy do autystycznego spektrum, ale nie na zasadzie kontinuum ( nasilenia) cech, lecz istnienia wspólnego zakresu objawów, ujawniających się w obu zaburzeniach, przy zachowaniu autonomicznych obszarów. Zarówno autyzm, jak i ZA posiadają wspólne podłoże neurobiologiczne. Osoby z ZA mają trudności ze zrozumieniem zachowań społecznych, określane jako ‘zaburzenie empatii’, to znaczy niezdolność do rozumienia potrzeb i punktów widzenia innych ludzi oraz właściwego reagowania na nie. Osoby te źle odczytują pewne sytuacje, a ich reakcje są często interpretowane przez innych jako ekscentryczne i zniechęcające.
- Jak pomóc / wesprzeć osobę ze spektrum autyzmu?
Osoby ze spektrum autyzmu, jak my wszyscy, potrzebują kontaktu z innymi. Tym, co powoduje cierpienie, jest niezrozumienie i ignorancja, nękanie i inne objawy wrogości ze strony niewrażliwego otoczenia. Mogą one skutkować u autystycznych osób depresją, lękiem, zespołem stresu pourazowego oraz uzależnieniami.
Bądźmy zatem otwarci na innych; sięgajmy po wiedzę, która pozwoli nam pozbyć się uprzedzeń, oswoi naszą niepewność i jednocześnie uczyni nas bardziej wrażliwymi na ich potrzeby. Doceńmy zalety, które charakteryzują komunikację osób żyjących w spektrum autyzmu, takie jak: precyzyjne wypowiadanie i odbieranie komunikatów, porozumiewanie się wprost, skupienie na treści, a nie na hierarchii w grupie, szczerość, nieprzerywanie sobie, milczenie niepowodujące dyskomfortu.
https://forumlogopedy.pl/artykul/problemy-diagnozy-roznicowej-autyzmu-i-zespolu-aspergera
https://www.polskananiebiesko.pl