Blog

Kolejny sukces członków koła statystycznego!

Grażyna Grzegorczyk

Zespół z klasy 3a przeszedł do II etapu Europejskiego Konkursu Statystycznego. To międzynarodowy konkurs organizowany przez Eurostat, a koordynowany w Polsce przez GUS. 3-osobowe zespoły uczniów z całej Europy analizują w nim rzeczywiste dane statystyczne oraz rozwiązują zadania ze statystyki i rachunku prawdopodobieństwa. Czyli – zastosowań matematyki <3

Przed naszym zespołem stoi teraz bardzo ciekawe wyzwanie: analiza rzeczywistych danych demograficznych i stworzenie prezentacji z wnioskami i rekomendacjami do dalszych działań.

Gratulujemy dotychczasowych sukcesów i trzymamy kciuki za kolejne!

AT

„Ojczyzną jest wolność”

Grażyna Grzegorczyk

Nie na każde pytanie łatwo jest udzielić odpowiedzi. Ludzie stawiani są niekiedy w sytuacji trudnego wyboru, zwłaszcza w obliczu nieznanego. Niepewność, zagubienie, strach prowadzą do chaosu, który jest złem. Uczymy się mu przeciwdziałać, bronić przed nim, zapobiegać – przez całe życie, przez kolejne pokolenia.

Świat kultury, cywilizacji, moralności jednoznacznie opowiedział się po stronie tych, którzy wolność uznali za nadrzędną wartość życia. Opór wobec zła, w jakiejkolwiek, nawet symbolicznej formie, jest obowiązkiem każdego dobrego człowieka. Zwłaszcza teraz – gdy jesteśmy świadkami toczącej się wojny, cierpienia, zniszczeń, śmierci – nie możemy zapominać o tym, co czyni nas ludźmi, o empatii.

John Brown, Siedzący Byk, Mahatma Gandhi, Nelson Mandela, Dalajlama… i wielu innych stawali się symbolami wytrwałości, starań o lepszy świat. Dla swoich ludów, dla innych narodów byli inspiracją w sprzeciwie wobec zła. I chociaż pochodzili z różnych krajów, z różnych kontynentów, mieli jedną ojczyznę – wolność. Jesteśmy razem. W tej samej ojczyźnie. Tej małej, jak nasza szkoła, nasze miasta, regiony, i w tej większej, jak nasz kraj, nasza Europa. Ojczyzną jest wolność.

dzu/fot. Jakub Orzechowski

Wykład Wszechnicy Edukacyjnej Targówek

Grażyna Grzegorczyk

Wszechnica Edukacyjna  Targówek w ramach cyklu „Ludzie miasta” o osobach zasłużonych dla Warszawy serdecznie zaprasza na wykład online pt. „Stefan Starzyński – gospodarz stolicy w latach 1934 – 1939”.

Wykład wygłosi w dniu 2 marca o g.18.00 dr Beata Michalec, radna m.st. Warszawy, zastępca dyrektora ds. programowych Muzeum Niepodległości w Warszawie, varsavianistka.

Zgłoszenie na wykład przyjmowane są do 28 lutego poprzez: 

formularz Microsoft Forms: https://tiny.pl/9lm2b

lub zgłoszenia e – mail na adres: pborzecka@um.warszawa.pl

„Tradycja na słodki humor”

Grażyna Grzegorczyk

Historia tłustego czwartku zaczyna w czasach przedchrześcijańskich. Świętowano wówczas dzień, kiedy następowało symbolicznie odejście zimy i rozpoczynała się wiosna.  Jedzono tłuste potrawy, zwłaszcza mięsa oraz raczono się obficie winem. Dodatkowym przysmakiem były pączki przygotowywane z ciasta chlebowego i nadziewane słoniną. Nawet starożytni Rzymianie obchodzili owe wiosenne przesilenie w ten sposób i był to tzw. tłusty dzień.

Na Olgierda pączków były dziś setki. Dzięki Radzie Rodziców słodka tradycja świętowania nadejścia wiosny została podtrzymana. Uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkoły otrzymali dodatkową dawkę energii i dobrego nastroju. Trwała w najlepsze integracja pod znakiem lepkich od lukru palców i obietnic („jutro spalę te kalorie”), a może i rozgrzeszeń („raz w roku można bez obaw”).

W Schumanie pączki pojawiają się regularnie w tłusty czwartek. Kiedyś uczniowie nawet je smażyli w Sali 45a, a jeszcze wcześniej odbywał się nawet międzyklasowy turniej w jedzeniu pączków!

Dziękujemy rodzicom za pyszne pączki. A wszystkim życzymy wiosennej energii!

dzu

Szkoła dobrostanu psychicznego – warszawski program wsparcia uczniów, nauczycieli i rodziców

Grażyna Grzegorczyk

Warszawa kontynuuje i rozszerza działania, których głównym celem jest pomoc dzieciom, młodzieży, ich rodzicom i nauczycielom w pokonaniu trudności i problemów związanych ze skutkami pandemii COVID-19. Przypomnijmy, stołeczne poradnie oraz placówka doskonalenia nauczycieli wiosną i jesienią 2021 r. organizowały dodatkowe, wspierające warsztaty, szkolenia i inne formy pomocy dla społeczności szkolnych wracających do stacjonarnej nauki po miesiącach izolacji.

Długotrwałe zamknięcie szkół oraz ograniczenia związane z pandemią spowodowały diametralną zmianę w życiu społecznym. Konsekwencje pandemii znacząco dotknęły dzieci i młodzież pozbawiając ich m.in. stałego, bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami. Pandemia wpłynęła na
nasilenie lęków, wzmogła poczucie wyobcowania i nasiliła trudności, stany depresyjne i brak motywacji do nauki i działania u części dzieci. Wszyscy chcemy powrotu do normalności. W związku z tym, Miasto Stołeczne Warszawa przygotowało szereg działań wspierających uczniów i ich rodziców, dyrektorów oraz nauczycieli mając nadzieję, że będą one stanowiły odpowiedź na najpilniejsze potrzeby mieszkańców stolicy. Decyzją prezydenta stolicy na te działania przeznaczymy również 600
tys. zł z nagrody (1 mln zł), jaką Warszawa otrzymała w konkursie Gmina na Medal #SzczepimySię”, dzięki dużej liczbie zaszczepionych mieszkańców.

Pomoc oferują warszawskie poradnie psychologiczno-pedagogiczne, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz organizacje pozarządowe. Działa także Psychologiczne Centrum Wsparcia (link do ulotki), gdzie specjaliści z poradni psychologiczno-pedagogicznych pełnią dyżury telefoniczne dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

Zapraszamy mieszkańców Warszawy do korzystania z oferty i śledzenia strony edukacja.um.warszawa.pl, na której będą się pojawiać kolejne propozycje w ramach programu „Szkoła dobrostanu psychicznego”.

Dla dzieci i młodzieży oraz ich rodziców

Zapisy na sobotnie konsultacje w Poradni Specjalistycznej Młodzieżowy Ośrodek Psychoterapii i Profilaktyki „MOP” rozpoczynają się od 14 marca 2022 r. (link do pełnej oferty).

Dla nauczycieli, dyrektorów i innych specjalistów

Zapisy na piątkowe i sobotnie konsultacje z psychoterapeutami w Specjalistycznej Poradni Profilaktyczno-Terapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży ze Środowisk Zagrożonych Alkoholizmem „OPTA” zaplanowane są na każdą środę i rozpoczynają się już od 16 lutego 2022 r. (link do pełnej oferty).

Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń przygotowało szeroką ofertę szkoleń z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego adresowaną do nauczycielek i nauczycieli oraz dyrektorek i dyrektorów szkół i przedszkoli. Część z nich rozpoczęła się już w ferie zimowe. Teraz zapraszamy do skorzystania z kolejnych propozycji. (link do pełnej oferty).

A już w marcu zaprosimy organizacje pozarządowe do składania ofert w konkursie grantowym ogłoszonym przez Biuro Edukacji na kolejne działania skierowane do warszawskich uczniów w ramach warszawskiego programu wsparcia. Projekty te realizowane będą od września 2022 r.

Wykład Wszechnicy Edukacyjnej Targówek

Grażyna Grzegorczyk

Wszechnica Edukacyjna Targówek serdecznie zaprasza  21 lutego b.r. o godz. 18:00 na wykład on-line nt. „Posłuszny uczeń – czy tego chcemy? O blaskach i cieniach posłuszeństwa w szkole”.

Zgłoszenie na wykład poprzez formularz Microsoft Forms: https://forms.office.com/r/UxnVaYJ0ba

ZGŁOSZENIA PRZYJMOWANE SĄ DO 18 LUTEGO

Wykład poprowadzi prof. Uniwersytetu SWPS dr hab. Tomasz Grzyb – psycholog, który zajmuje się psychologią wpływu społecznego. Interesuje się także metodologią badań psychologicznych, marketingiem i nowymi technologiami. Pracę naukową łączy z praktyką marketingową. Prowadzi szkolenia w dziedzinie psychologii społecznej, manipulacji i perswazji. Od 2013 roku kształci oficerów NATO i krajów stowarzyszonych w zakresie technik wpływu społecznego.

Autor publikacji na temat psychologii wpływu społecznego i mechanizmów ludzkich zachowań w sytuacjach kryzysowych, w tym książki „Psychologiczne aspekty sytuacji kryzysowych” (2011). Redaktor wielu artykułów naukowych i popularnonaukowych, m.in. w „Journal of Applied Psychology” oraz „Marketing i Rynek”.

„Być Człowiekiem” WOŚP i 137 LO

Grażyna Grzegorczyk

Co znaczy „ludzki”? „Być człowiekiem”? Przede wszystkim empatycznym, a nie egoistycznym. Idea wspierania bliźnich, tworzenia świata przyjaznego i bezpiecznego zdecydowanie góruje nad wszelkimi formami osobistego sukcesu, kariery, postępu technologicznego.

WOŚP wpisuje się w tę ideę już 30 lat. Jest akcją, która de facto przy okazji dokonuje zbiórki pieniężnej na szlachetne cele. Najistotniejszą  rolą Orkiestry wydaję się być pobudzanie w ludziach najbardziej naturalnej i najważniejszej cechy – wrażliwości, powodującej, że nasz świat staje się lepszy.

CXXXVII LO im. R. Schumana z Oddziałami Dwujęzycznymi w Warszawie od wielu lat wspiera WOŚP. Organizowaliśmy w przeszłości własny sztab, grupy wolontariuszy, promowaliśmy kwestię różnymi akcjami, działał Punkt Wolontariusza w budynku szkoły, gdzie na kwestujących czekała gorąca herbata, pyszne ciasteczka, smakowite tosty. W tym roku pandemia mocno ograniczyła nasze działania, jednak absolutnie nie zmniejszyła poparcia dla WOŚP-u. Grajmy razem i wspierajmy online, pokażmy się wspólnie z jak najlepszej, ludzkiej strony!

https://www.wosp.org.pl/fundacja/jak-wspierac-wosp/wesprzyj-online

dzu

Zima w mieście

Grażyna Grzegorczyk

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach Warszawskiej Akcji „Zima w mieście”  zaprasza dzieci i młodzież szkolną spędzającą ferie zimowe (31.01-12.02.2022 r.) w Warszawie do skorzystania z propozycji Ośrodka Sportu i Rekreacji oraz Biblioteki Publicznej w Dzielnicy Targówek m.st. Warszawy.

Rozrywki MATEMATYCZNE

Mateusz Kozłowski

W naszej szkole w dniu 14 stycznia 2022 roku odbyła się w reżimie sanitarnym  kolejna  edycja konkursu „Rozrywki matematyczne” skierowanego do uczniów mazowieckich szkół ponadpodstawowych. Konkurs „Rozrywki matematyczne” jest już tradycją i swego rodzaju świętem matematyki. W naszej szkole w konkursie brało udział ponad 100 osób z różnych klas, głównie uczniów z klas o profilu matematycznym.

Co roku uczestnicy konkursu udowadniają, że zabawa matematyką poprzez rozwiązywanie zagadek logicznych, matematycznych, lateralnych, kwadratów magicznych i innych może dostarczyć zarówno wielu przyjemności, jak i wielu emocji. Z niecierpliwością oczekujemy wyników konkursu.

Marta Budnicka

Mateusz Kozłowski

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status