Blog

CXXXVII LO: Majówka z WUP-em

admin

W majowy poniedziałek o godzinie 17: 15 zaczął się kolejny już Wieczorek Uczniowskiej Poezji. Tematem przewodnim spotkania była: ”Popkultura – karykatura”. Pan Profesor przygotował strawę nie tylko dla ducha, ale i dla ciała, częstując przybyłych popcornem i różnymi smakołykami.Oczywiście, na początku, mimo, że ślinka na sam widok ciekła to przez skrępowanie poczęstunek znikał dość powolnie.

Pierwsze wiersze przeczytał gość specjalny, pan Andrzej, który już po raz drugi odwiedził nasz kącik poezji i podzielił się z nami swoimi utworami. Szczególną uwagę przykuły utwory „Pół wieku” i „1984”. Pierwszy wiersz opisywał, jak wiele trzeba stracić, aby coś zyskać i jak często potrafimy być zaślepieni dążeniem do swych celów, aż potem budzimy się „z ręką w nocniku” i zaczynamy za późno zastanawiać się nad własnym życiem, żałować popełnionych błędów. Kolejny z zaprezentowanych wierszy zawierał rozważania o systemie totalitarnym. Utwory naszego gościa były dość nowatorskie, w których było zawarte kilka intrygujących neologizmów i zapożyczeń.

Po owych dziełach przyszła kolej na przerywnik muzyczny. Nasz nauczyciel języka polskiego pokazał, że szata nie zdobi człowieka i warto przełamywać bariery, wyjść z cienia, pokazać się od zupełnie innej strony i tak oto wraz z Grzegorzem zagrał cover utworu „Krzyk” Jacka Kaczmarskiego pokazując, że gdyby zdecydował się na karierę muzyczną, to mógłby dorównać samemu Jurkowi Styczyńskiemu z grupy DŻEM. Mimo, że grajkowie trochę na początku zapomnieli jak grać utwór, (przez co było kilka błędów) to jednak dzielnie sobie z nim poradzili a swojego głosu użyczyła uczennica Ula.

Po tym krótkim, ale jakże hucznie nagrodzonym brawami, przerywniku przyszła kolej na wiersze Aleksandra. W pierwszym utworze traktującym o bezsenności zaskoczył nas intrygującym tytułem będącym aluzją do Dziewiątej symfonii Ludwiga van Beethovena – a w drugim, zagadkową fabułą, którą pomimo wielkiej kreatywności uczestników nie udało się do końca zinterpretować.

Następny w kolejce Grzegorz zaprezentował dwa wiersze, z czego jeden powstał w wyniku współpracy ze świeżo upieczoną maturzystką Pauliną. I tak oto powstał utwór miłosny, choć obecni doszukiwali się w wierszu cech erotyku

Niestety, wszystko, co dobre, kiedyś się kończy i tak WUP w wydaniu „pop” dobiegł końca. Krążą plotki, że następne spotkanie ma odbyć się niedługo, na początku czerwca i chodzą słuchy, że na następnym wieczorku gościem specjalnym będzie…grill.

                                                                                                     Grzegorz Cyga kl 2 LO

Zapraszamy na spotkanie!

admin

W najbliższy czwartek 20 czerwca będziemy gościć w szkole Pana Profesora Andrzeja Elżanowskiego zoologa i paleontologa, kierownika Sekcji Dobrostanu Zwierząt w Polskim Towarzystwie Etycznym, naukowca Polskiej Akademii Nauk.

Tematem spotkania będą biologiczne i etyczne podstawy praw zwierząt. Dowiemy się, czym są prawa zwierząt, jak różni myśliciele i myślicielki uzasadniały istnienie praw zwierząt oraz dlaczego i jakie prawa im przysługują, a jakie powinny przysługiwać.

Spotkanie odbędzie się 20 czerwca o godzinie 12.00 na hali sportowej.

Patrycja Wernikowska

CXXXVII LO: Sejm od kuchni tylko z nami!

admin

Dnia 13.06.br uczniowie klasy II LO wraz z nauczycielem p. Michałem Szwedo wybrali się na wycieczkę do Sejmu RP. Spod szkoły wyruszyliśmy ok. godz.9, w niepełnym składzie, gdyż nasz klasowy polityk – Cezary Wąsik, żywo zaangażowany w sprawy państwowe, czekał na nas już na ul. Wiejskiej.

Po przybyciu na miejsce mieliśmy drobne problemy przy odbiorze przepustek, ale…dla nas nie ma rzeczy niemożliwych! Niezawodny Cezary uratował sytuację, dzięki czemu cała grupa została wprowadzona do budynku. Po przejściu przez bramkę i przeszukanie przez ochroniarzy, pewnym krokiem udaliśmy się na zwiedzanie wnętrz budynku Sejmu, z uwzględnieniem tych miejsc gdzie inne wycieczki nie miały dostępu. Wreszcie mieliśmy okazję przysłuchiwać się w skupieniu konferencji prasowej z prawdziwego zdarzenia znanych polityków.

Zobaczyliśmy wiele ciekawych sal, które wcześniej były nam znane tylko z telewizji. Czarek pokazał nam miejsca, które nie każdy zwiedzający ma okazje zobaczyć. Po zwiedzeniu udaliśmy się do sejmowej stołówki, gdzie mieliśmy możliwość zjedzenia smacznego obiadu.

Po napełnieniu brzuchów, zadowoleni wróciliśmy do domu.

Karola i Ania IILO

Giordano na stosie

admin

11 października w szkole obchodzono 240. rocznicę powołania Komisji Edukacji Narodowej. To ważne święto dla nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Wartość edukacji należy mierzyć możliwością zdobywania wiedzy, osiągania mądrości, dzięki której każdy może wybrać swoją drogę życiową tak, aby był szczęśliwy.

Uroczystość obchodów rocznicy miała miejsce na hali sportowej. Uczennice I klasy  CXXXVII LO przygotowały prezentację slajdów o charakterze historycznym, przypominając zebranym na sali uczniom o genezie, losach KEN-u i ich działaczach. Potem klasa 2/2 Gimnazjum nr 142  dokonała symbolicznej inscenizacji fragmentu wiersza Czesława Miłosza „Campo di Fiori”.

Inscenizacja była w istocie happeningiem, który miał zaskoczyć, zainteresować publiczność  i skłonić zgromadzonych widzów do refleksji. Ustawione ławki symbolizowały kupieckie stragany – wokół kręcili się sprzedający i kupujący. Obok znajdowała się loża ważnych osobistości miasta. Natomiast na środku sceny znajdował się stos (prawdziwe gałęzie), na którym miał być spalony filozof, wolnomyśliciel Giordano Bruno… Towarzyszący podkład muzyczny stworzył odpowiednią atmosferę. Kolejno na scenie ukazywały się różne grupy postaci. Wreszcie kat wprowadził Giordano na stos, a jego pomocnicy zapalili ogień. Iskry biły wokół skazańca, po chwili gęste kłęby dymu zasnuły scen – w tym momencie zabrzmiały słowa z wiersza Miłosza…

Bruno rzeczywiście spłonął na stosie w Rzymie w 1600 roku, skazany przez Inkwizycję za swoje przekonania, poglądy niezgodne z ideologią ówczesnego Kościoła, władz. Jednak sensem wiersza Miłosza było podkreślenie obojętności pozostałych mieszkańców miasta, którzy podczas egzekucji obojętnie patrzyli lub po prostu robili dalej zakupy.

Inscenizacja właśnie to miała zaakcentować. Celowo niedoinformowana publiczność, czyli uczniowie, miała odczuć obcość, dystans wobec śmierci Bruna – i zadać pytania: Kto to? Za co? Kim jest? Dlaczego?

Odpowiedzi na te pytania muszą prowadzić do wniosku: edukacja to wolność myślenia, to wybór, którego należy bronić zawsze i wytrwale. Jej brak oznacza bezbronność człowieka wobec zła, manipulacji, zniewolenia… I dlatego rocznica powołania KEN to nie epizod, drobne wydarzenie w polskiej historii, ale symbol wielkiej wartości, decydującej o naszym życiu.

„Studenci – czyli absolwenci 2013”

admin

Kiedy we wrześniu 2010 roku Pani Ewa zaczynała jako wychowawca pracę z pierwszą klasą pierwszego rocznika nowo utworzonego CXXXVII Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi na Olgierda 35/41, nie spodziewała się pewnie, jak szybko miną trzy lata nauki i jej podopieczni teraz oto będą zaczynali rok akademicki – że już będą studentami, studentkami…

Dobre wyniki pierwszej w historii szkoły matury umożliwiły naszym absolwentom kształcenie się na uczelniach wyższych. Mogą oni teraz specjalizować się w różnych kierunkach, zdobyć atrakcyjną pracę…

Oto wybory naszych pierwszych maturzystów:

UNIWESYTET  WARSZAWSKI  (studia dzienne):

  • kulturoznawstwo
  • amerykanistyka
  • gospodarka przestrzenna
  • nauczanie języka niemieckiego z niemieckim
  • pedagogika resocjalizacyjna
  • filologia romańska
  •   nauczanie języka niemieckiego z elementami historii

POLITECHNIKA WARSZAWSKA (studia dzienne)

  • inżynieria materiałowa

SZKOŁA GŁÓWNA GOSPODARSTWA  WIEJSKIEGO

  • medycyna weterynaryjna (studia dzienne)
  • turystyka i rekreacja (zaoczne)

WYŻSZA SZKOŁA OFICERSKA  W DĘBLINIE (studia dzienne)

  • lotnictwo, nawigacja lotnicza

WYŻSZA SZKOŁA REHABILITACJI (studia dzienne)

WARSZAWSKA AKADEMIA FILMOWA

  • produkcja filmowa

AKADEMIA  LEONA  KOŹMIŃSKIEGO (studia dzienne)

  • zarządzanie

SPOŁECZNA  AKADEMIA NAUK

  • ogistyka  (studia dzienne)
  • doradztwo finansowe (studia zaoczne)

 Gratulujemy wyboru kierunków! Życzymy sukcesów, wytrwałości w realizacji swoich zawodowych planów!!!

dzu

„Smakowity dzień języków obcych”

admin

Dnia 30 września odbył się w naszej szkole Międzynarodowy Dzień Języków Obcych. Wszystko działo się na parterze – korytarz był bardzo ładnie udekorowany kartkami ze słowami w różnych językach, wprowadzając nieco egzotyczny, niecodzienny klimat.

Jednakże większość wyedukowanych lingwistycznie uczniów naszej szkoły nie powinno mieć większych problemów ze zrozumieniem, co poszczególne z nich oznaczały, zwłaszcza przy wsparciu nauczycieli języków obcych, którzy akurat znajdowali się na dyżurach.

Główną atrakcją dnia była degustacja dań i przysmaków z krajów niemieckojęzycznych, czyli Niemiec, Austrii oraz Szwajcarii. Trudnego i odpowiedzialnego zadania przygotowania smacznych i estetycznych potraw podjęli się uczniowie klas uczących się języka niemieckiego.

Kelnerzy, którymi została grupa osób z klasy 2 A, byli elegancko ubrani w białe koszule, ciemne spodnie oraz kolory państw niemieckojęzycznych. Można było zasmakować w daniach takich, jak Kartoffelsalat (czyli, jak nietrudno się domyślić, sałatki ziemniaczanej), austriackie sery różnych gatunków, niemieckie ciasta i ciasteczka, a także całej mas rozmaitych dań, które cieszyły oczy i podniebienie każdego, kto zechciał spróbować.

Trzeba było jednak się spieszyć! Popyt był zdecydowanie większy niż podaż, zatem migiem znikły wszystkie przysmaki. Było to zdecydowanie udane szkolne przedsięwzięcie, więc wszystkim łasuchom obiecujemy, że kolejna tematyczna wyżerka, przy okazji której poznamy kulturę i smaki innych krajów, z pewnością odbędzie się po raz kolejny. Kto wie, czego będziemy mieli okazję spróbować kolejny razem?

Justyna Przyborowska 2aLO

Protokół z przebiegu szkolnych prawyborów do Parlamentu Europejskiego z dnia 20 maja 2014r.

admin

Protokół z przebiegu szkolnych prawyborów do Parlamentu Europejskiego

z dnia 20 maja 2014r.

 

Udział w głosowaniu wzięło 102 uczniów zarówno gimnazjum jak i liceum.

Frekwencja wyborcza wyniosła: ok.21%.

Wszystkich głosów ważnych oddano: 101.

 

Ostateczne wyniki głosowania w ZS Nr 113 z Oddziałami Dwujęzycznymi:

Komitet Wyborczy Nasza Prawica – Janusza Korwin-Mikke – 40%

Komitet Wyborczy Prawa i Sprawiedliwości – 20%

Komitet Wyborczy Platformy Obywatelskiej – 12%

Komitet Wyborczy Europa Plus i Twój Ruch – 8%

Komitet Wyborczy Ruchu Narodowego – 7%

Komitet Wyborczy Sojuszu Lewicy Demokratycznej – 6%

Komitet Wyborczy Polskiego Stronnictwa Ludowego – 4%

Komitet Wyborczy Solidarnej Polski Zbigniewa Ziobry i Polska Razem Jarosława Gowina – po 2%.*

 

Szkolna Komisja Wyborcza w składzie: Weronika Kubacka, Patrycja Trębińska, Katarzyna Woźniak, Kinga Dzięcioł, Dominik Skrzypkowski, Daniel Wrzosek – Taleb.

* Wyniki zostały zaokrąglone.

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status