Grażyna Grzegorczyk

„Nie zmuszajmy dziecka do aktywności lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy lecz przekonujmy. – J. KORCZAK”
W poniedziałek 23.11.2020 roku poznaliśmy wyniki VII Warszawskiej Nagrody Wychowawczej imienia Janusza Korczaka. Podczas gali online okazało się, że CXXXVII Liceum Ogólnokształcące imienia Roberta Schumana uzyskało tytuł Laureata w kategorii szkół ponadpodstawowych. Jak zwracają uwagę organizatorzy konkursu – jest to wyróżnienie prestiżowe, ponieważ nagradza placówki, które w codziennej pracy wychowawczej kierują się ideami wychowania według Korczaka.
„Nie ma dzieci – są ludzie” – w tych kilku słowach można ująć credo pedagogiczne Henryka Goldszmita znanego pod pseudonimem Janusza Korczaka. Z zawodu był lekarzem, wychowawcą z powołania, autor wielu książek dla dzieci i dorosłych. W swojej pracy twórczej i działalności pedagogicznej Korczak koncentrował się na prawach dzieci w różnych obszarach ich funkcjonowania. Pisał o konieczności zapewnienia im odpowiedniej jakości życia w sferze ich potrzeb fizycznych, emocjonalnych, intelektualnych i społecznych. Koncentrował się na dialogu z dziećmi i młodzieżą, uwrażliwiał na potrzebę tolerancji, radził, aby działać, ponieważ „nie wolno świata zostawić takim, jaki jest”. Jak zauważają współcześni badacze jego twórczości, zwłaszcza współcześnie mógłby poradzić nam, żeby w relacji z dziećmi i młodzieżą częściej rozmawiać „z” nimi, niż mówić „do” nich.
W uzasadnieniu do decyzji Jury organizatorzy tegorocznej Gali zwrócili uwagę, że nasze Liceum w obszarze wychowania działa w myśl idei Korczaka. To prawda, że kładziemy nacisk, na innowacyjne i skuteczne rozwiązania w kluczowych obszarach wychowania. Staramy się, aby nasza Młodzież współtworzyła Szkołę otwartą, przyjazną, w której naszą rolą jest dostrzegać potrzeby wychowanków oraz ich rodziców. Chcemy, aby Nasi uczniowie potrafili dobrze funkcjonować w zmieniającym się świecie, aby nie bali się wyzwań, czuli się kompetentni i wiedzieli, że są częścią większej wspólnoty. Nie bez znaczenia jest też postać naszego Patrona – Roberta Schumana, dla którego wymienione idee były podstawą do budowania koalicji między narodami. W Szkole koncentrujemy się na pogłębianiu relacji między nauczycielami i uczniami, umożliwia to tutoring szkolny oraz bardzo podmiotowe traktowanie każdego wychowanka. Uczniowie chętnie angażują się w działania Samorządu Uczniowskiego, mogą zwrócić się do Rzecznika Praw Ucznia, a także pozostawić wiadomość w Skrzynce skarg i zażaleń. Na szczególną uwagę zasługują: działania artystyczne i kulturalne, które promowane są w szkole – SchumTv, happeningi, itp.