Renata Wójcik
Sztuka religijna dawno przekroczyła granice miejsc kultu, dziś komentuje miejsce sacrum w świecie, analizuje granice tego, co prywatne i tego, co społeczne. Często obrazoburcza, jednych skłania do myślenia, a innych szokuje. Mogli przekonać się o tym licealiści z kl. 1A, którzy 17 października oglądali w Zachęcie wystawę „In God We Trust”.
Ekspozycja ma na celu ukazanie bogactw wierzeń i praktyk religijnych składających się na krajobraz wyznaniowy Stanów Zjednoczonych. Obejmuje prace grupy współczesnych artystów amerykańskich, którzy podejmują kwestie związane z religią, rzadko spotykanymi wierzeniami, sektami, kultami, ale też opisują wzajemne relację pomiędzy wiarą a społeczeństwem, ekonomią, polityką, sportem czy kulturą popularną.
Największe emocje budzi chyba udział w wystawie Davida LaChapelle’a. Na ścianach Zachęty można zobaczyć m.in. słynny cyklJesus Is My Homeboy pokazujący sceny z Nowego Testamentu we współczesnej oprawie (każda z fotografii jest warta ok. 40 tysięcy dolarów). Zaprezentowane zostały także nowsze prace artysty – w tym kontrowersyjny portret Kanye Westa w roli Jezusa w koronie cierniowej.
Warto również zauważyć Carlosa Rolona, który specjalnie z myślą o Zachęcie zrealizował projekt mający wciągnąć zwiedzających do aktywnego dialogu. W murach warszawskiej galerii drobiazgowo odtworzył tzw.botánica, czyli sklep z dewocjonaliami i akcesoriami do domowych ołtarzyków, obecny w każdej latynoskiej dzielnicy na całym świecie. Jego autorstwa jest też posąg Buddy wysadzany kryształkami Swarovskiego i siedzący na postumencie z karoserii samochodowej z głośnikami.
Uczniowie kl. 1A podjęli trud niełatwej konfrontacji ze współczesnymi dziełami – instalacjami wizualnymi i dźwiękowymi, videoartem, fotografią, rzeźbą, kolażem. Dyskutowali, patrzyli z zaciekawieniem i zdziwieniem. Zastanawiali się: to jeszcze sztuka czy już sakrokicz made in USA?
Dla tych, którzy chcą uzyskać odpowiedź na to pytanie, cenna informacja – wystawę „In God We Trust” można oglądać w Zachęcie jeszcze do 10 listopada.
AGK