Renata Wójcik

Pierwszy, historyczny rocznik maturzystów CXXXVII Liceum z Oddziałami Dwujęzycznymi w Warszawie przystąpił 7 maja 2013 roku do egzaminu dojrzałości. Chyba nie było osoby w szkole, która nie przeżywałaby tego dnia równie emocjonalnie jak sami maturzyści.

Zwłaszcza nauczyciele i rodzice gorączkowo obserwowali swoich podopiecznych i gdyby tylko mogli, to natychmiast zajęliby miejsca obok nich, aby wesprzeć ich z całą mocą. Ale cóż, tę „klasówkę” muszą naprawdę napisać sami. Wynik egzaminu pokaże, czy rzeczywiście poważnie i odpowiedzialnie podeszli do tego wyzwania, czy już są dorośli.

Uśmiechnięty Julek, zamyślony Artur, stonowana Asia i rozglądająca się dookoła Kasia… Tak było na kwadrans przed, a potem już tylko procedury (Czarek „walczący” z naklejkami do arkusza) i pisanie pracy (test i wypracowanie)…

Gdy dzielni maturzyści pisali swój egzamin w osobnym skrzydle budynku (na dużej hali sportowej), w pozostałych salach odbywały się planowe lekcje. Tak jak w wierszu Czesława Miłosza „Campo di Fiori” – jedni przeżywali chwile pełne napięcia, często kluczowe w ich życiowej drodze, a drudzy po prostu szli rytmem codzienności. I tak jak w wierszu Miłosza, warto podkreślić, że właśnie taka kolej rzeczy jest właściwa –dlaczego? To będą na pewno wiedzieli wszyscy Ci, którzy mają już za sobą egzamin dojrzałości, zarówno ten szkolny, jak i ten życiowy.           Od pierwszej klasy gimnazjum do końca trzeciej klasy liceum ciągnie się długa, często kręta i wyboista droga wychowania, kształcenia młodego człowieka. Matura jest finałem wspólnej pracy uczniów, nauczycieli, rodziców – jest ich wspólnym egzaminem. Wszyscy oni tak samo przed nim trochę „mają stracha”, ale wiedzą, że nie można go ominąć. Per aspera ad astra! Powodzenia! Maturę czas zacząć!…

                                                                                                                dzu

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status