Renata Wójcik
W piątek 24 stycznia uczniowie klasy 3 A naszego CXXXVII LO byli na wykładzie. W dużej sali urzędu gminy na Targówku prof. dr hab. Janusz Gęsicki wygłosił naukową orację na temat dorosłości, pod jednoznacznie brzmiącym tytułem: „Na progu dorosłości”.
Wśród gości była też młodzież innych szkół średnich. Jednak wszyscy, niezależnie od „pochodzenia”, słuchali Profesora z niezwykłą uwagą. A ten, spokojnym i rzeczowym tonem, nakreślał różne aspekty dojrzewania, przekraczania bariery dzieciństwa na drodze ku dorosłości. Omawiał mechanizmy, liczne zachowania, potrzeby, zagrożenia i niewiadome, jakie czyhają na młodzież w tym trudnym dla nich okresie. Padały rozmaite terminy fachowe, teorie wysilające do granic możliwości potencjał abstrakcyjnego myślenia młodych słuchaczy – na szczęście wszystko przebiegało pomyślnie.
Wreszcie Profesor skończył i poprosił o pytania. Jakież było moje zdumienie, gdy okazało się, że tylko nasza grupa zadawała uczonemu pytania. Już pierwsze było dość frapujące, gdyż poruszało zjawisko regresywności dorastania, ucieczki w dziecięcość. Ale Profesor, powołując się na kilka badań, doskonale rzecz naświetlił i skomentował.
Pytania zadał też Grzegorz zyskując od razu aplauz widowni. Także w tym przypadku wykładowca dłuższą chwilę szukał w pamięci trafnej repliki, ale Grzegorz zadawał natychmiast nowe pytania, wyraźnie podkreślając swoją dociekliwość i oczekiwanie na precyzję odpowiedzi. Znów otrzymał brawa.
„Na progu dorosłości” okazało się ciekawą przygodą edukacyjną i miłą dla nauczycieli aktywnością naszych uczniów. Kreatywność publiczności takiego wykładu była chyba najlepszym dowodem, że nasi maturzyści są już tej dorosłości bardzo blisko…
DZU