Renata Wójcik

W piątek 24 stycznia uczniowie klasy 3 A naszego CXXXVII LO byli na wykładzie. W dużej sali urzędu gminy na Targówku prof. dr hab. Janusz Gęsicki wygłosił naukową orację na temat dorosłości, pod jednoznacznie brzmiącym tytułem: „Na progu dorosłości”.

Wśród gości była też młodzież innych szkół średnich. Jednak wszyscy, niezależnie od „pochodzenia”, słuchali Profesora z niezwykłą uwagą. A ten, spokojnym i rzeczowym tonem, nakreślał różne aspekty dojrzewania, przekraczania bariery dzieciństwa na drodze ku dorosłości. Omawiał mechanizmy, liczne zachowania, potrzeby, zagrożenia i niewiadome, jakie czyhają na młodzież w tym trudnym dla nich okresie. Padały rozmaite terminy fachowe, teorie wysilające do granic możliwości potencjał abstrakcyjnego myślenia młodych słuchaczy – na szczęście wszystko przebiegało pomyślnie.

Wreszcie Profesor skończył i poprosił o pytania. Jakież było moje zdumienie, gdy okazało się, że tylko nasza grupa zadawała uczonemu pytania. Już pierwsze było dość frapujące, gdyż poruszało zjawisko regresywności dorastania, ucieczki w dziecięcość. Ale Profesor, powołując się na kilka badań, doskonale rzecz naświetlił i skomentował.

Pytania zadał też Grzegorz zyskując od razu aplauz widowni. Także w tym przypadku wykładowca dłuższą chwilę szukał w pamięci trafnej repliki, ale Grzegorz zadawał natychmiast nowe pytania, wyraźnie podkreślając swoją dociekliwość i oczekiwanie na precyzję odpowiedzi. Znów otrzymał brawa.

„Na progu dorosłości” okazało się ciekawą przygodą edukacyjną i miłą dla nauczycieli aktywnością naszych uczniów. Kreatywność publiczności takiego wykładu była chyba najlepszym dowodem, że nasi maturzyści są już tej dorosłości bardzo blisko…

DZU

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status