Szkodliwość energetyków

Kilka słów o pieczywie

Od setek lat pieczywo należy do najpopularniejszych produktów spożywczych w Europie. Jest tanie w produkcji, łatwe do upieczenia, smaczne, a przede wszystkim zdrowe i bogate w cenne składniki odżywcze. O tym jak ważne dla naszego zdrowia jest spożycie pieczywa, można się przekonać przyglądając się, z jak wielu wartościowych produktów się składa:

Pieczywo to przede wszystkim węglowodany, jak np. skrobia, bez których nasz mózg nie mógłby funkcjonować. Zboże ma w sobie również dużo błonnika. Błonnik wpływa na przyśpieszenie perystaltyki jelit, uczucie sytości oraz ogranicza wchłanianie szkodliwych substancji do organizmu. Produkty zbożowe zawierają w sobie też ważne dal naszego układu nerwowego witaminy z grupy B, poprawiające też kondycję naszej skóry. Oprócz nich w pieczywie znajdziemy też takie mikroelementy jak cynk, żelazo i magnez.

Rodzaje pieczywa

Pieczywo dzieli się zazwyczaj na pszenne, żytnie i mieszane. Za najpopularniejsze uchodzi pieczywo mieszane, będące połączeniem mąki żytniej i pszennej w procesie ukwaszania. Zawiera więcej błonnika, witamin i składników mineralnych niż pszenne pieczywo, ale mniej niż żytnie.

Pieczywo pszenne jak i żytnie może być jasne albo ciemne. Zależy to od rodzaju mąki jakiej użyto do wypieku, jeśli użyto pełnych ziaren – chleb uzyska lekko brązowy kolor, jeśli jednak ziarna będą pozbawione zewnętrznych części, piekarnia otrzyma wypiek o jasnym kolorze.

Czym jest gluten?

Gluten to mieszanina białek roślinnych, głównie gluteniny i gliadyny, które występują naturalnie w ziarnach wielu zbóż, jak choćby pszenicy, żyta i jęczmienia. Otrzymujemy go podczas wyrabiania ciasta, kiedy to zawarty w mące gluten tworzy przestrzenne struktury wraz z wodą i nadaje ciastu ciągliwość. To ona prowadzi do uwięzienia w środku pęcherzyków dwutlenku węgla, przez co ciasto zaczyna rosnąć. Dlatego właśnie bez glutenu pieczywo nie może osiągnąć charakterystycznej, porowatej tekstury, chyba że w produkcji zostały użyte sztuczne proszki do pieczenia.

Czy powinniśmy wykluczyć gluten z diety?

Ostatnio głośno zrobiło się o tzw. Dietach bezglutenowych. Jak łatwo się domyślić, ich głównym założeniem jest eliminacja z diety produktów spożywczych zawierających gluten. Ich zwolennicy i promotorzy wysuwają szereg postulatów, rzekomo udowodnionych badaniami, o szkodliwości glutenu. Ale czy mają rację? Nie, o ile nie jesteśmy chorzy na celiakię albo cierpimy na nietolerancję glutenu.

U osób zdrowych gluten jest z łatwością przyswajany przez organizm i nie powoduje żadnych dolegliwości. Niestety, są też osoby u których spożycie glutenu pobudza organizm do produkcji przeciwciał, które uszkadzają kosmki jelit. Skutkuje to Celiakią, chorobą, na którą cierpi ok. 1% społeczeństwa. Osoby chore na celiakię, z racji braku lekarstw na tą chorobę, muszą całkowicie wykluczyć gluten z diety. Glutenu nie mogą też spożywać osoby cierpiące na nietolerancję, alergię albo nadwrażliwość na gluten.

Przejście na dietę bezglutenową, wiąże się z usunięciem z jadłospisu wszystkich zawierających go zbóż. Jeśli wyeliminujemy z diety pieczywo, będziemy narażeni na niedobory m.in: błonnika, witamin z grupy B, Cynku, żelaza i magnezu, co może spowodować wiele nieprzyjemnych następstw, zaczynając od wzdęć, poprzez bezsenność, przewlekłe zmęczenie i choroby krążenia, a nawet do nowotworów czy cukrzycy.

Gdzie się znajduje?

Naturalnie gluten występuje w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, zwłaszcza w zbożach (takich jak pszenica, żyto i jęczmień), a co za tym idzie w prawie wszystkich wypiekach. Jeśli musimy uważać na ten składnik, powinniśmy unikać m. im.: płatków zbożowych, makaronów, wafli, herbatników i pieczywa.

Z uwagi na cenione w przemyśle żywieniowym właściwości, jak nadawanie elastyczności, zwięzłości i ciągliwości, dziś jest często dodawany do produktów, które w naturalnych warunkach by go nie miały. Są to np. szynki, cukierki, nadziewana czekolada czy jogurty. Gluten możemy znaleźć też w niektórych lekach. Brak zawartości glutenu w danym produkcie jest oznaczany na etykiecie opakowania symbolem przekreślonego kłosa.

Ile i jakiego pieczywa powinniśmy jeść?

Dziennie powinniśmy spożywać, w zależności od różnych czynników takich jak wiek, stan zdrowia czy aktywność fizyczna, około:

Dla kobiet: 200-250g pieczywa, 60g mąki i makaronu, i 25-30 g płatków czy kaszy,

a dla mężczyzn: 300-389 g pieczywa, 80 g mąki czy makaronu i 30 – 40 g kaszy albo płatków.

Pieczywo a nasz mózg

Najodpowiedniejszą pożywką dla naszych komórek mózgowych są złożone węglany, do których zaliczamy skrobię bogato występującą w pieczywie

Mózg zużywa aż 20 % energii jaką dostarczamy w posiłku. To dużo, biorąc pod uwagę, że ten organ stanowi tylko 2% masy naszego ciała!

Już po trzech minutach bez tlenu lub glukozy obumierają komórki nerwowe.

Aż 40% węglowodanów, jakie znajdują się w naszych posiłkach, trafia bezpośrednio do mózgu.

  • Udostępnij :
Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status