Urszula Nakielska
„Niepodległa”

W 1918 roku minęły 123 lata niewoli – walki o tożsamość, zmagań z narzuconymi przez obcych zasadami decydującymi o wszystkich aspektach życia… Czy Polacy pragnęli wolności? Zdecydowanie tak. Jednak, czym jest wolność?
Jeśli po zakończeniu I wojny światowej rozumiano wolność jako przede wszystkim niepodległy byt państwa, to współcześnie pojęcie owo raczej należy definiować inaczej, w bardziej złożony, różnorodny sposób. Na przykład, gdy strajk młodzieży szkolnej we Wrześni był aktem walki o lekcje religii jako symbol polskości podczas zaborów – dziś ta sama religia, funkcjonowanie instytucji kościoła budzi już kontrowersje i jest postrzegane przez niektórych jako działania zmierzające do ograniczenia wolności. Gdy XVII-wieczna szlachta za sacrum postrzegała wierność tradycji – i jako konieczny warunek „złotej wolności” – dziś sarmacka ksenofobia, konserwatyzm są postrzegane jako kompromitujące wady.
Czym zatem jest wolność? Odpowiedzi próbujemy znaleźć także w szkole. Jeśli wolność ma nas uszczęśliwiać, to wolnością jest szczęście.
Przyszłością Polski jest młodzież. Wolna, niepodległa, szczęśliwa. Zadaniem szkoły jest wspierać rodziców w wychowaniu ich podopiecznych. Lecz szkoła to więcej niż dydaktyzm, uczenie dat, wzorów, pisania rozprawek… Kształtowanie postaw, umiejętności rozumowania, budowanie relacji międzyludzkich, poznanie różnych możliwości rozwoju – to kluczowe działania nauczycieli, pedagogów, dyrekcji. Dojrzałość ucznia oznacza wykształcenie człowieka świadomego, samodzielnego w myśleniu, potrafiącego podjąć decyzję. Takiego, który odpowiedzialnie będzie dążył do własnej satysfakcji w harmonii z dobrem ogółu, w społeczeństwie obywatelskim. Który zbuduje swoją tożsamość z własnego wyboru, a nie na skutek zastraszania, wpajania dogmatów, bezrefleksyjnego powtarzania niezrozumiałych haseł.
Polska niepodległa to Polska ludzi szczęśliwych. O takiej Polsce marzyli nasi rodacy 11 listopada 1918 roku.
dzu