Grażyna Grzegorczyk
18 czerwca 2020 r. Senat RP przegłosował uchwałę o znaczeniu edukacji europejskiej, przypominając nam wszystkim, że jesteśmy w UE, bo tego chciało społeczeństwo w referendum 2004r, że tak jak w każdym międzynarodowym związku, korzystamy z jej dobrodziejstw, ale też przeżywamy jej kryzysy, że jesteśmy nie tylko dla korzyści doraźnych i materialnych, ale dla przyszłych efektów, w tym także duchowych, symbolicznych.
„W związku z powyższym Senat apeluje o wzmożenie istniejących działań i podejmowanie nowych inicjatyw na rzecz edukacji o Unii Europejskiej, w tym również o ojcach założycielach projektu europejskiego: Konradzie Adenauerze, Alcide de Gasperi i Robercie Schumanie. O nadanie nowego impulsu i nowego zakresu europejskiemu wymiarowi edukacji. Chodzi o intensyfikację popularyzowania wiedzy o integracji europejskiej i objęcie nią wszystkich grup wiekowych, wszystkich grup zawodowych i wszystkie regiony kraju.” – czytamy w uchwale Senatu.
Jest to apel skierowany do wszystkich, a do szkoły takiej jak nasza, przede wszystkim. Od 2001 roku, kiedy przyjęliśmy za Patrona Roberta Schumana, poprzez prowadzenie zajęć z edukacji europejskiej jako najpierw ścieżki międzyprzedmiotowej, później własnego nauczycielskiego programu nauczania, później włączanie się do działań i projektów unijnych, escylujących wokół problemów Europy, a co za tym idzie świata, poprzez wymiany i współpracę międzynarodową ze szkołami we Francji, w Niemczech, w Luksemburgu, edukacja europejska jest nam bliska.
Uchwała Senatu i patronat Roberta Schumana nakłada na nas obowiązek kultywowania tej tradycji, bo to, że jesteśmy w UE nie pozwala nam zapomnieć o europejskich wartościach, którymi przesiąknięte jest polskie dziedzictwo narodowe.
Jak pisał Robert Schuman w swojej książce „Dla Europy” – patriotyzmy narodowe nie powinny się wykluczać, ale w ramach wspólnej Europy uzupełniać. Patriotyzm nie jest uczuciem skierowanym przeciwko komukolwiek w dzisiejszej Europie, Europie bez wojen i granic.
O tym przenikaniu się polskiej tożsamości narodowej z europejską i na odwrót pisali uczniowie naszego liceum na lekcjach wos-u w ramach tematyki związanej właśnie z tożsamością. Nikt z piszących nie miał wątpliwości, że będąc Polką/ Polakiem, jestem Europejką/ Europejczykiem i wynikało to nie tylko z więzi ekonomicznych, ale daleko głębszych – historycznych i kulturowych.
Doceniając więc znaczenie edukacji europejskiej w kształtowaniu kolejnych pokoleń Polaków, będziemy ją dalej rozwijać w CXXXVII LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Roberta Schumana.
Marzena Romanowska