Ocena zachowania
OCENA ZACHOWANIA
(wyciąg ze Statutu Zespołu Szkół nr 113 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Warszawie z dnia 2 października 2013r.)
§ 41.
Ocena zachowania
- Ocena zachowania odzwierciedla stopień respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
- Ocena zachowania, zgodnie z przepisami, nie może mieć wpływu na stopnie z przedmiotów nauczania. Ocena zachowania uwzględniana jest przy przyznawaniu stypendium za wyniki w nauce. Zasady przyznawania stypendium określone są odrębnym regulaminem.
- Decyzję o ocenie zachowania ucznia podejmuje wychowawca klasy na podstawie:
- własnych obserwacji;
- pisemnej samooceny ucznia;
- opinii klasy;
- informacji o zachowaniu ucznia zamieszczonych w zgromadzonej dokumentacji;
- opinii nauczycieli uczących ucznia sporządzonej w trakcie zebrania Klasowego Zespołu Nauczycieli;
- opinii nauczycieli nieuczących ucznia, w tym dyrektora, wicedyrektora i bibliotekarza, jeżeli zgłaszają zastrzeżenia;
- konsultacji z pedagogiem szkolnym;
- uwag innych pracowników szkoły, jeżeli zgłaszają zastrzeżenia.
- Ocena zachowania uwzględnia w szczególności następujące obszary:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia zapisanych w Statucie szkoły i respektowanie norm opisanych w szkolnym Systemie Norm i Konsekwencji (SNiK);
- postępowanie zgodnie z dobrem społeczności naszej szkoły;
- dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie własne i innych;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- dbałość o honor i tradycje szkoły, w tym uszanowanie ceremoniału i jej historii;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- okazywanie szacunku innym osobom;
- frekwencję i punktualność ucznia.
§ 42
Wszystkie działania Zespołu zmierzają do osiągnięcia przez uczniów postaw i umiejętności niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w dorosłym życiu. Te pożądane cechy określa Sylwetka Absolwenta:
- Jest świadomy bycia Polakiem i Europejczykiem;
- Jest przygotowany do dalszej edukacji;
- Zna języki obce;
- Umie stosować procedury demokratyczne;
- Jest twórczy i kreatywny;
- Umie funkcjonować w aktualnych realiach gospodarczych;
- Potrafi cieszyć się z sukcesów i akceptować porażki;
- Umie poruszać się w świecie techniki;
- Jest przyjaźnie, ale krytycznie nastawiony do świata;
- Ma nawyk samokształcenia i doskonalenia korzystając z różnych źródeł wiedzy;
- Odpowiedzialnie korzysta ze środowiska naturalnego;
- Traktuje zdrowie jako wartość;
- Potrafi podejmować decyzje, wyciągać wnioski;
- Jest punktualny, aktywny i samodzielny;
- Świadomie korzysta z dóbr kultury.
Szczegółowe kryteria ocen z zachowania
1. Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- wzorowo wywiązuje się ze swoich obowiązków wynikających ze Statutu szkoły i zapisanych w rozdziale „Prawa i obowiązki ucznia”, ma usprawiedliwione wszystkie nieobecności, realizuje dodatkowe zadania powierzone przez nauczycieli;
- godnie reprezentuje szkołę (olimpiady, konkursy, debaty, konferencje szkolne), zawsze dba o honor i tradycje szkoły;
- uczestniczy w organizacji imprez szkolnych i pozaszkolnych, promuje szkołę, szanuje zwyczaje i normy szkoły;
- prezentuje wzorowe postawy moralne i społeczne, godne naśladowania:
- posługuje się poprawną polszczyzną;
- nie naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo utraty zdrowia i życia;
- zawsze z szacunkiem odnosi się do nauczycieli, innych pracowników szkoły, swoich koleżanek i kolegów;
- dba o mienie szkolne;
- bezinteresownie pomaga innym;
- kieruje się wysoką kulturą osobistą;
- nie ulega nałogom;
- jego strój szkolny i wygląd jest wzorowym przykładem dla innych;
- jest wzorem zachowaniai postępowania dla innych.
- podczas realizacji projektu gimnazjalnego bardzo aktywnie uczestniczył w kluczowych działaniach na poszczególnych etapach jego realizacji.
2. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- bardzo dobrze wywiązuje się ze swoich obowiązków wynikających ze Statutu szkoły i zapisanych w rozdziale „Prawa i obowiązki ucznia”, ma usprawiedliwione nieobecności (sporadycznie zdarzają mu się godziny nieusprawiedliwione – do trzech godzin – i spóźnienia);
- godnie reprezentuje szkołę (olimpiady, konkursy, debaty, konferencje szkolne), dba o honor i tradycje szkoły;
- uczestniczy w organizacji imprez szkolnych i pozaszkolnych, promuje szkołę, szanuje zwyczaje i normy szkoły;
- prezentuje postawy moralne i społeczne, godne naśladowania:
- posługuje się poprawną polszczyzną;
- nie naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo utraty zdrowia i życia;
- zawsze z szacunkiem odnosi się do nauczycieli, innych pracowników szkoły, swoich koleżanek i kolegów;
- dba o mienie szkolne;
- bezinteresownie pomaga innym;
- nie ulega nałogom;
- jego strój szkolny i wygląd jest przykładem dla innych;
- pełnił aktywną rolę podczas realizacji projektu gimnazjalnego, wspomagając członków zespołu.
3. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- dobrze wywiązuje się ze swoich obowiązków wynikających ze Statutu szkoły i zapisanych w rozdziale „Prawa i obowiązki ucznia”, ma usprawiedliwione nieobecności (zdarzają mu się godziny nieusprawiedliwione – do pięciu godzin – i spóźnienia);
- prezentuje właściwe postawy moralne i społeczne:
- posługuje się poprawną polszczyzną;
- nie naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo utraty zdrowia i życia;
- zawsze z szacunkiem odnosi się do nauczycieli, innych pracowników szkoły, swoich koleżanek i kolegów;
- dba o mienie szkolne;
- bezinteresownie pomaga innym;
- nie ulega nałogom;
- jego strój szkolny i wygląd nie budzi zastrzeżeń;
- prawidłowo wypełniał swoje zadania w okresie realizacji projektu gimnazjalnego, reagując pozytywnie na uwagi zespołu i opiekuna projektu.
4. Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
- stara się wywiązywać się ze swoich obowiązków wynikających ze Statutu szkoły i zapisanych w rozdziale „Prawa i obowiązki ucznia”, ma usprawiedliwione nieobecności, zdarzają mu się godziny nieusprawiedliwione ( do dwudziestu w półroczu) i spóźnienia;
- prawie zawsze prezentuje właściwe postawy moralne i społeczne:
- posługuje się poprawną polszczyzną;
- nie naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo utraty zdrowia i życia;
- zawsze z szacunkiem odnosi się do nauczycieli, innych pracowników szkoły, swoich koleżanek i kolegów;
- dba o mienie szkolne;
- nie ulega nałogom;
- jego strój szkolny czasami budzi zastrzeżenia;
- wypełniał stawiane przed sobą i zespołem zadania, przy czym jego działania były podejmowane na prośbę lidera zespołu lub opiekuna projektu.
5. Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych, ma godziny nieusprawiedliwione (powyżej dwudziestu godzin w półroczu) oraz liczne spóźnienia;
- nie chce uczestniczyć w życiu klasy i szkoły;
- nie przestrzega podstawowych zasad współżycia społecznego:
- używa wulgaryzmów;
- naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo utraty zdrowia i życia;
- niewłaściwie zachowuje się w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły, koleżanek i kolegów;
- nie dba o mienie szkolne;
- ulega nałogom;
- jego strój szkolny i wygląd budzi zastrzeżenia;
- nie wywiązywał się w terminie ze swoich zadań w ramach realizacji projektu gimnazjalnego, powodując opóźnienia lub konieczność przejmowania zadań przez innych członków zespołu.
6. Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
- nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych, ma nieusprawiedliwione nieobecności (powyżej dwudziestu godzin w półroczu) oraz nagminne spóźnienia;
- szkodzi dobremu imieniu szkoły, nie utożsamia się z jej społecznością, jest powodem skarg dotyczących niewłaściwego zachowania w szkole i poza szkołą;
- nie przestrzega podstawowych zasad współżycia społecznego, określonych w SNiK-u:
- używa wulgaryzmów;
- naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo utraty zdrowia i życia;
- niewłaściwie zachowuje się w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły, koleżanek i kolegów;
- niszczy mienie szkolne;
- ulega nałogom;
- wchodzi w konflikt z prawem;
- nie przystąpił do realizacji projektu gimnazjalnego lub nie wywiązywał się ze swoich obowiązków mimo rozmów z członkami zespołu i opiekunem projektu, a jego postawa była lekceważąca w stosunku do członków zespołu, jak i opiekuna.
§ 43.
Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub zachowania
- Uczeń lub rodzic (prawny opiekun) ma prawo zgłosić w formie pisemnej do nauczyciela przedmiotu najpóźniej w ciągu 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej chęć podwyższenia proponowanej oceny, jeżeli uczeń spełnił następujące warunki:
- systematycznie uczęszczał na zajęcia (nie wagarował);
- nieobecności ucznia spowodowane chorobą lub innymi ważnymi przyczynami są usprawiedliwione;
- pisał ważne prace klasowe, testy, sprawdziany obejmujące dużą partię materiału (powyżej 5 lekcji);
- solidnie wywiązywał się z obowiązków edukacyjnych – rzetelnie wykonywał ćwiczenia i zadania lekcyjne, odrabiał prace domowe i dodatkowe;
- Dla ucznia, wyrażającego wolę uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych, nauczyciel prowadzący te zajęcia określa:
- zakres materiału programowego i umiejętności, których opanowanie lub posiadanie
jest warunkiem uzyskania oceny wyższej niż przewidywana. - formę i termin sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia ubiegającego się o podwyższenie oceny.
- zakres materiału programowego i umiejętności, których opanowanie lub posiadanie
- Uczeń uzyska wyższą niż przewidywana roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną, jeżeli wypełni następujące warunki:
- uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) wyrażą wolę uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej;
- uczeń wykaże się wiedzą i umiejętnościami, których zakres określił nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, a których opanowanie lub posiadanie jest warunkiem uzyskania oceny wyższej niż przewidywana, w formie i terminie ustalonym przez nauczyciela.
- Uczeń lub rodzic (prawny opiekun) ma prawo zgłosić w formie pisemnej do wychowawcy najpóźniej w ciągu 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania chęć podwyższenia proponowanej oceny, jeżeli uczeń spełnił następujące warunki:
- systematycznie uczęszczał na zajęcia (nie wagarował);
- nieobecności ucznia spowodowane chorobą lub innymi ważnymi przyczynami są usprawiedliwione;
- przestrzega podstawowe zasady współżycia społecznego (§ 42 pkt. 5)
- Uczeń uzyska wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, jeżeli w trakcie rozmowy z wychowawcą przedstawi argumenty potwierdzone przez przedstawiciela rady pedagogicznej lub samorządu uczniowskiego wskazujące na możliwość podwyższenia oceny lub zobowiąże się wykonać dodatkowe działania na rzecz społeczności szkolnej.
- Uczniowi można podwyższyć ocenę o jeden stopień.