Tutoring
Motto: „Tutoring przynosi efekty tylko wtedy kiedy jest realizowany”
Nasza szkoła CXXXVII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Roberta Schumana zakwalifikowała się do ogólnopolskiego projektu: „Wychować człowieka mądrego. Wprowadzenie modelu pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z zastosowaniem metody tutoringu szkolnego jako profilaktyki pozytywnej problemów w polskiej szkole”.
Realizatorem projektu jest Instytut Tutoringu Szkolnego – www.tutoring.org.pl (placówka Towarzystwa Edukacji Otwartej), a projekt sfinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej. Uczniowie objęci tutoringiem w naszej szkole zyskają wsparcie życzliwego im dorosłego (tutora), który będzie dla nich indywidualnym wychowawcą.
Projekt przewiduje (w latach 2016-2018) następujące działania:
• Wdrożenie tutoringu szkolnego w 64 szkołach w całej Polsce, w 6 Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych (MOW-ach) i 6 Młodzieżowych Ośrodkach Socjoterapii (MOS-ach),
• Przeszkolenie z zakresu tutoringu szkolnego ponad 1000 nauczycieli oraz ponad 200 pracowników MOW-ów i MOS-ów,
• Objęcie wychowawczą opieką tutorską ponad 9 tysięcy uczniów w Polsce,
• Wspieranie pracy wyszkolonych tutorów w formie superwizji i konsultacji,
• Wsparcie dyrektorów placówek wprowadzających tutoring,
• Wizyty studyjne w szkołach studyjnych,
• Rozwijanie i propagowanie metody tutoringu szkolnego oraz pedagogiki dialogu w Polsce,
• Publikacje podręcznika-poradnika tutora szkolnego.
Więcej o projekcie można przeczytać i obejrzeć na stronie projektu www.tutoringszkolny.pl
W naszej szkole tutoringiem objęte będą klasy licealne i klasy III gimnazjum.
Certyfikowani nauczyciele – tutorzy w naszej szkole:
Jacek Baczkura
Ewa Balcerak
Anna Jakacka
Tadeusz Jaworski
Andrzej Kamiński
Aneta Kmiecik
Katarzyna Korjat
Joanna Krawczyk
Aneta Krzyszczuk
Wioletta Marczewska
Hanna Materna
Urszula Mazur
Urszula Nakielska
Joanna Ogrodzka
Marta Rosa – Dworniczuk
Michał Szwedo
Wioletta Wakuła
Ewa Weremczuk
Dominik Zuziak
Literatura dla zainteresowanych:
1. „Tutoring w szkole – między teorią i praktyką” praca zbiorowa pod redakcją P. Czekierdy, M. Budzyńskiego, J. Traczyńskiego, Z. Zalewskiego i A. Zembrzuskiej, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław 2009,
2. „Integralna profilaktyka uzależnień w szkole” Marek Dziewięcki, Rubikon
3. „Optymistyczne dziecko” Martin E.P. Seligman, Media Rodzina, 1997
4. „Porozumienie bez przemocy, czyli język żyrafy w szkole” Towe Widstrand, CMPPP, Warszawa 2008
5. „Dorastanie w zaufaniu” Justine Mol, CMPPP. Warszawa 2008,
6. „Wychowanie bez porażek w szkole” Thomas Gordon, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2002.