Grażyna Grzegorczyk
25 lutego grupka uczniów z naszego liceum wybrała się do Domu Kultury Świt na konferencję połączoną z warsztatami. Spotkanie pt. „Ulepszamy Szkolną Rzeczywistość” zorganizowane zostało przez Młodzieżową Radę Dzielnicy Targówek. Tegoroczna edycja rozpoczęła się od „oficjalnej części”, czyli prezentacji przewodniczącej – Sandry Łebkowskiej. Przedstawiono skład Rady (w którym ujrzeliśmy naszą koleżankę – Patrycję Bartłomiejczyk z 2B!), a następnie wysłuchaliśmy wypowiedzi kilku niezwykle ciekawych ludzi. Szczególnie interesujące okazało się wystąpienie byłego nauczyciela i autora książek – Jarka Szulskiego, który opowiadał nam o swoim podejściu do uczniów, jak taka relacja powinna według niego wyglądać i jak ważny jest ten kontakt dla naszego dobrego samopoczucia w szkole. Wiele osób było zaskoczonych, w jak prosty, łatwy sposób można ukształtować wręcz przyjacielskie stosunki z nauczycielami i jak istotne jest to dla obu stron. Pan Szulski wypowiadał się również o tym, czego według niego brakuje w aktualnym szkolnictwie i czemu te braki są tak ważne.
Po paru pytaniach do wspomnianego prelegenta odbyły się warsztaty. Ja, Ania Koziestańska, Sebastian Czarnik i Nina Wasilewska zgodnie stwierdziliśmy, że chcemy iść na nie razem i wybraliśmy dwa z nich. Oczywiście, nie zabrakło również warsztatów dla naszego opiekuna – pani Grażyny Grzegorczyk, były to jednak inne zajęcia, dla nauczycieli i generalnie pracowników szkoły.
Pierwsze warsztaty były nt. „Zdrowia psychicznego w szkole”, na których dowiedzieliśmy się, jak rozróżniać emocje, jak ważne jest wsparcie w relacjach międzyludzkich, zwłaszcza w szkole i rozmawialiśmy o tym, czym ono dla nas jest. Jedna z prowadzących podzieliła się również historią ze swojego życia, dzięki której mogliśmy rozpocząć dyskusję na poważne tematy i zrozumieć perspektywę niektórych osób. Później mieliśmy pracę w grupach. Musieliśmy odegrać scenkę i pomyśleć nad tym, co moglibyśmy doradzić danej osobie w kryzysowej sytuacji.
Następne warsztaty dotyczyły zaangażowania uczniów w życie szkoły, na których omawialiśmy, jak wygląda nasze życie szkolne i czym ono jest według nas. Dowiedzieliśmy, skąd czerpie wzory szkolnictwo i rozmawialiśmy, jak mogłoby to wyglądać według nas, co można by było polepszyć, poprawić, a co nam odpowiada. Oprócz tego (jakże energiczny) prowadzący przedstawił nam, jak według niego można poprawić jakość swojej obecności w szkole i jak łatwo można znaleźć nowych znajomych i poprawić relacje z nauczycielami. Odkryliśmy również, na czym polega fińskie szkolnictwo i dlaczego jest ono tak dobre i intuicyjne dla młodych ludzi.
Mimo że warsztaty różniły się tematyką i panującą na nich atmosferą myślę, że oba były potrzebne i zmieniły nasze podejście do niektórych spraw. Konferencja zakończyła się oficjalnym podziękowaniem, podsumowaniem warsztatów przez uczestników (na co odważyli się Ania i Sebastian!) oraz rozdaniem zaświadczeń uczestnictwa dla przedstawicieli szkoły. Nie zabrakło również młodzieżowego elementu – kahoota z ogólnej wiedzy o Warszawie z nagrodami dla osób z najwyższymi wynikami! Podsumowując, uważam, że nasze uczestnictwo w konferencji było zdecydowanie użytecznym i przyjemnym doświadczeniem, dzięki któremu dowiedziałam się nowych rzeczy, poznałam nowych ludzi i zmieniłam poglądy na niektóre sprawy. Mam nadzieję, że będziemy mieć okazję uczestniczyć również w czwartej edycji! Aleksandra Markiewicz kl.2C



