Renata Wójcik

W piątek 12 grudnia licealiści i gimnazjaliści z naszej szkoły przeprowadzili happening związany z rocznicą ogłoszenia stanu wojennego 13 grudnia 1989 roku. Działania uczniów miały na celu przypomnieć o najnowszej historii Polski, o specyfice czasów Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Miały też podkreślić, że w tamtych latach panował ustrój totalitarny – represje, propaganda, brak wolności słowa, bieda.

Podczas długiej przerwy na drugim piętrze zostało zainscenizowane przemówienia Pierwszego Sekretarza PZPR (brawo Janie!), któremu przyklaskiwała grupa oddanych członków partii – w tej roli klasa 1B. Natomiast na pierwszym piętrze dzięki uprzejmości pani ze sklepiku mogliśmy zmienić jego wystrój i przenieść w czasy PRL-owskich kolejek, kartek na mięso i cukier. Panujące wtedy: biedę, szarzyznę, braki towaru z powodzeniem ukazali uczniowie klasy 1A .

Jednak największą uwagę przykuła demonstracja na patio. Tam oddział ZOMO starł się z grupą manifestantów, którzy domagali się wolności, skandowali hasła: „Precz z komuną!”, „Solidarność!” w tej roli sugestywnie wypadli uczniowie klasy 3/2 i 1/3 oraz kilku licealistów. Odpowiedni kontekst tworzyła emitowana w telewizorze na parterze prezentacja filmowa o stanie wojennym, a także efekty specjalne – odgłosy strzałów, syren milicyjnych, wybuchów petard dobiegające z głośników w oknie na patio.

Zapowiedzią happeningu był napis umieszczony w szatni: „WRON rządzi!” Te mroczne słowa umieszczone na czarnym papierze przypominały o siłowych działaniach władz komunistycznych – Wojskowa Rada Ocalenia Narodowego była organem państwa, który podnajmował kluczowe decyzje w czasie stanu wojennego. Była też symbolem ówczesnego reżimu.

Happening miał też wywołać refleksje – o tym, jak trudno było żyć w tamtych czasach, o tym, że powinniśmy dbać o dzisiejszą wolność, demokrację – i pilnować, by WRON-a nie wróciła do nas…

DZU

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status