Renata Wójcik
Rocznica powołania Komisji Edukacji Narodowej to okazja do przypomnienia osiągnięć Polaków, z których możemy być dumni i do chwili refleksji nad współczesną szkołą. Z pewnością warto pamiętać o historii, ale dumnymi należy też być z postępów, jakie dokonało polskie szkolnictwo w ciągu ostatnich lat.
W XVIII wieku KEN postawiła sobie za cel pokonanie konserwatyzmu, olbrzymiego zacofania Polski w dziedzinie edukacji. Jej reformy w dużym stopniu umożliwiły Polakom ocalenie tożsamości narodowej na długi okres niewoli. 123 lata zaborów to najbardziej wymowna klasówka, jaką celująco zdali twórcy KEN.
Dziś szkoła ma o wiele trudniejsze i liczniejsze zadania. Uczy, wychowuje, tworzy społeczeństwo obywatelskie, musi nadążyć za nieustannie zmieniającą się rzeczywistością, musi odnieść się do zjawiska przenikania kultur – pielęgnując tradycję i dbając o tolerancję i otwartość jednocześnie.
Dziś szkoła sama się uczy. Nauczyciele czerpią inspirację od swoich podopiecznych, doskonalą swój warsztat, wprowadzają zmiany, nie boją się eksperymentować, szukać wsparcia, jeśli zajdzie taka potrzeba. W dzisiejszej szkole uczymy się od siebie nawzajem, utożsamiamy się z tym miejscem, tworzymy więzi, które pozostają trwale przez lata.
Uroczystość z okazji rocznicy powołania Komisji Edukacji Narodowej zgromadziła na hali gimnastycznej społeczność naszej szkoły. Prezentacja historyczna i występy artystyczne dopełniły powagę święta. Warto jednak też wspomnieć, że uczniowie mogą mieć dodatkowe powody do dumy ze swoich pedagogów. Trójka wykładowców z naszego liceum została nominowana do wąskiego grona finalistów prestiżowego Konkursu ARTIFEX DOCENTI – spośród innych 1995 nauczycieli z Targówka!
dzu